Frit til SI signal - hvorfor indførtes den.

af Jens H. Bondesen, 21/2 2016, 11:41 (2989 dage siden) @ Lars Møller Jensen

tak for information om Århus.

Se også Jens Vs svar.

Angående Korsør så var det en erindringsforskydning, beklager.

:-)

Rundremisens sporplan 1966, Korsør under ombygning viser, at der var to SU-signaler;
et indre armsignal og et ydre daglyssignal.
Indkørselssignalet med forgreningsangivelse og SI signalet var i 1966 daglyssignaler, de blev vel placeret da linjeblokken blev taget i brug (1961?).

Det lyder sandsynligt, at den automatiske linjeblok er etableret nogenlunde samtidig med den yderste forgrening og dermed de viste daglyssignaler (I-, SI-, SU- og U-).

I det følgende er jeg på noget "blød bund" men håber at blive korrigeret, hvis jeg er galt på den.
Planen fra 1966 viser også TU-signaler ved perronsporene, hvilket ikke umiddelbart giver mening i forbindelse med SU-signaler. Iflg. SIR tilkendegav signal nr. 10 "togvejen farbar for tog" ved et TU-signal nemlig, at U-/VU-signalet viste "kør" eller "kør igennem".
Jeg gætter derfor på, at der har været en særlig instruks for signalopstillingen i Korsør.
Det indre SU-signal (armsignalet) er muligvis det tidligere U-signal og har skullet vise "kør", før et TU-signal kunne vise "togvejen farbar for tog".
Måske har det været muligt at køre til ydre SU-signal (daglyssignalet) på "stop". Den særlige instruks ville kunne give svaret.
Signalgivningen fra ydre SU-signal (daglyssignalet) har formentlig fulgt de almindelige regler.

Det var jo et blandet provisorium, som afventede penge til ombygning af stationen i mange år. Jeg vil prøve at finde en reference til det.

I tjenestekøreplanen (1964) stod at Limfjorden og Nordjyden i Korsør skulle standse foran yderste sporskifte og rangere derfra til færgen (i to dele).
Et eller andet sted har jeg også set angivelsen motorvejsbroen men det vil jeg lede efter.

Det ser jeg frem til :-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak