Frit til SI signal

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 20/2 2016, 10:40 (2990 dage siden) @ Jaer

Er det den "brækkede arm" der angav/angiver betydningen "Frit til SI signal" som nævnt i emneteksten? Efter den nugældende SR (side 42-43) er det ikke den brækkede arm, der giver den betydning nu.


Hvordan kommer den konklusion ?


Hej

Da signalet indførtes i 1962 hed det:
"Frit til stationsbloksignalet for indkørsel" (signal nr 17e) se evt i Vingehjulet.

Det kunne kun vises hvis der var et SI signal og hastigheden frem til dette var 75 km/h eller derover, samt at SI- signalet viste stop eller kørsel med begrænset hastighed.

I SR 1975 er det tydeligvis ændret.

Hvordan mener du "tydeligvis ændret"?

Betydningen i den gældende SR er da (let omskrevet):
1) Frit til SI-signalet
2) Hastighed som angivet i TIB, La eller særlig meddelelse (generel gummiparagraf)
3) 75 km/t eller derover
6) ATC-overvågede tog må køre efter førerrumssignalet
8) SI-signalet må forventes at vise stop

Det svarer da i meget godt til den tidligere betydning, vil jeg mene.


/Jan

Hej Jan

I SR 1975 på de nævnte sider er der øverst en overskrift hvor der står "Frit til SI-signal"
Derunder en tabel med adskillige signaler der har denne betydning, herunder den brækkede arm.
I Vingehjulet fra 1962 benævnes kun I signal med en grøn kompletteret med hastighedsviser med brækket arm som "Frit til stationsbloksignal for indkørsel".
Det er da en forskel.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billederDSB EA3008

Jernbanebøger

Nærumbanen 1900-2000

Nærumbanen 1900-2000. Pris 300 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak