Beredskabsreserve af damplokomotiver. Situationsbillede 4.

af Bjarne Knudsen @, 7/11 2019, 15:35 (1632 dage siden)

R953 skal S repareres ......

Trods ophævelse af div. klausuler og aftaler mellem Generaldirektoratet og Handelsministeriet bl. a. omkring dampberedskab og igangsat udrangering af damploko fra beredskabsreserven, meddeler Mafd. den 10. Januar 1968, at R953 skal S repareres ved anvendelse af kedlen fra R947 og i øvrigt ved anvendelse af dele fra R948.

Alt kan dokumenteres hertil. Men det videre forløb forbliver ukendt. Som alle ved fik R953 ikke nogen S reparation. Hvorfor ikke.....

Gisninger kan der være nok af og måske knap så interessante i den sammenhæng. Til gengæld ønskes FAKTUM.

Efterfølgende blev
R953 hensat efter S 03.04.1963 taget i brug 12.11.1968
E994 hensat efter S 26.11.1963 taget i brug 31.03.1969 og
E991 hensat efter S 05.11.1963 taget i brug 14.04.1969 mens
E996 hensat efter S 19.09.1963 aldrig blev opfyret igen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB ME1516
Sabotage mod Maskindepot Gb
Sabotage mod Maskindepot Gb

I oktober 1944 udførte danske sabotører en vellykket sabotageaktion mod Maskindepotet på Københavns Godsbanegård, hvor en række lokomotiver blev sat ud af spillet. Lars Christensen fortæller her om den dramatiske nat.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak