Beredskabsreserve af damplokomotiver. Situationsbillede 4.

af Bjarne Knudsen, torsdag 21. november, 2019, 13:40 (344 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Bjarne Knudsen, torsdag 21. november, 2019, 14:10

Ja det gør han hermed.
Og der er nyt i sagen omend ikke den fulde løsning.
I forbindelse med total kronogisk gennemgang af mit lokoarkiv faldt jeg over et notat udarbejdet af kontorchefen i maskinafdelingen. Desværre uden dato eller journal nr. Men ud fra andre sammenhænge ses at det er udarbejdet EFTER brevet af 10.1.68.
Der ses ikke udarbejdet kladde eller skrivelse. Så måske det bare var hans egne overvejelser. I notatet anføres.....
Litra C
708. Ingen bemærkninger
Litra D
825 og 826 bør bevares og samles til et loko evt med dele fra de hensatte.
Litra P
925 og 927. Udvendig er de elendige, men ved sidste S rep havde de begge betydelig bedre fyrkasse end 917.
Skal 917 istandsættes bør 925 og 927 bevares og kanibaliseres for alle brugbare dele som hjulsæt, cylinderblokke, styring mm. Man bør ikke nøjes med den ene.
Til Cvk Kh spørges hvorvidt kedlen til 916 findes. Hvis skal den bevares. Hvad er der evt sket med den....
Litra Q
Hvorfor ikke kassere 350. Den har stålfyrkasse med karakter 3 og i stedet beholde 344. Den har næsten ny fyrkasse og hensat S rep og udtørret.
Litra R
Det som for nylig er afgjort at 937 946 947 953 slås sammen til en næsten ny R I.
947 næsten ny fyrkasse.
946 hensat i pæn stand men med dårlig fyrkasse og en næsten ny kedel.
Citat slut.....
Som bekendt var 937 tidligere anvendt i kabalen ved at afgive tender.
ALTSÅ. 953 skulle trods evt skader være lokomotivet i form af bl a ramme, dampmaskine, cylindre og førerhus.
Da dette er skrevet Ca sommeren 1968 og R953 endnu ikke var indkaldt til S rep på en konkret dato er vi måske derhenne hvor, uden nogen dokumentation, at overvejelserne har været om de store omkostninger ved kedelskift, som lokoværkstedet advarede om i december 1967 er taget til efterretning og at resultatet er blevet at genaktivere R963 nøjagtig som overvejelserne åbenbart har været med Q344 contra Q350.

Som sidebemærkning kan oplyses, at J. P. A. Andersen udfærdigede et koncept om udrangeringer i 1970. Selve skrivelsen og de følgende blev underskrevne af fungerende kontorchef. Han gik på pension i 1970. Da jeg begyndte på jernbaneskolen i 1972 var jeg på hold med en, der havde lejet værelse i Roskilde hos enken. Da var han død kort tid inden. Gennem ham arvede jeg forskellige ting bl a negativer. Blandt disse fra depotet i Aarhus fra besættelsen med danske og tyske loko samt oversigtsfoto fra Cvk Ar bl a med nymalet førerhus til Litra T


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen