Beredskabsreserve af damplokomotiver. Situationsbillede 4.

af Steffen Dresler @, torsdag 07. november, 2019, 17:02 (10 dage siden) @ Bjarne Knudsen

Hej Bjarne

Skal ikke kunne argumentere hverken for eller imod, har ikke de fornødne kildematerialer, men det fremgår ikke af reparationskortet for 953 (herunder)[image]

Til gengæld optræder 953 i denne skrivelse, men hvilken stand den er i kan jeg ikke læse.
[image]

Med hensyn til datoen UTJ spurgte om passer den jo jf. reparationskortet netop på 963! Sammenfald af datoer??

Og så til noget mere baggrundsviden om beredskabsreserve af damploko:

_______________________________

Det bør vel nævnes for forståelsens skyld, at det nævnte beredskab var dobbeltsidigt, nemlig på den ene side DSB eget ønske om at have nogle damplokomotiver i den nødvendige almindelige reserve i al almindelighed og nok her primært inden der skete en total overgang til dieseldrift.
Det andet var, at DSB var pålagt at have et ”dampberedskab” på 100 toglokomotiver og 50 rangerlokomotiver med tilhørende kul- og smøreolieforsyning og reservedel til 3. mdr. brug. Og dette store antal kostede nu (1965) uforholdsmæssigt store summer i forhold til det det ville koste at holde lokomotiverne køreklare. Dette blev forhandlet i 1965 jf. skr J. nr. 0.4.1.5. fra Handelsministeriet (afklassificeret) af 7. december 1965.
Og disse forhandlinger medførte at dampberedskabet kunne afskaffes beredskabsmæssigt og skyldtes den simple grund, at Danmarks (og dermed DSB´s) beredskabslagre med olie nu var blevet så stor og at antallet af diesellokomotiver og -rangerlokomotiver og traktorer ligeledes var steget så meget, at man ikke mere var afhængig af dampen beredskabsmæssigt (totalforsvarsmæssigt).
DSB litra MY nr. 1145-1159 tilgik driften mellem 1964 og 1965 og DSB litra MZ I nr. 1401-1410 tilgik driften mellem 1967-1969.
Lige så snart det totalforsvarsmæssige dampberedskab var stoppet, skete der en større udrangering af tog damplokomotiver, bl.a. litra H II, der alle røg ud over en nat den 16. november 1967.
Yderligere havde Danmark tilsluttet sig - via NATO centralregion - en vognpuljeaftale vedr. ”fladvogne” (mærkning af disse og almen anvendelse), samt at visse beredskabstog skulle fremføres af tyske lokomotiver.

Alt dette kunne læses i ”Beredskabsbog for DSB” (haves ikke).

Med venlig hilsen
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen