Beredskabsreserve af damplokomotiver. Situationsbillede 4.

af Bjarne Knudsen, lørdag 23. november, 2019, 14:45 (57 dage siden) @ Steffen Dresler

Vender lige kort tilbage til R963.
Efter belæring om hvordan lokomotivbogen læses samt dokumenterede oplysninger om vejret den 4. og 5.april 1963 kan det nu siges, at de prøvetog jeg selv så var den 5.4. Det stemmer med maskinbogen.
Der har således også været prøvetur den 4.4. hvilket stemmer med dokumenterede oplysninger om to prøveture.
Imidlertid er S dato på loko og i fortegnelser samt på loko kort og værkstedets egen arbejdsbog angivet til 3.4.63. Der må således være igangsat en forventet eller afbrudt opstart til en prøvetur den 3.4.63. En 1. Prøvetur er generelt udslagsgivende for den anvendte S dato og dermed senere forfaldsdato.
Hvad der er sket eller gået galt 3.4.63 kan ikke bevises, men notat siger som tidligere nævnt at loko igen skal anbringes ved Cvk den 4.4.63 kl 6. Altså har det ikke afsluttet dagen den 3.4 på værkstedets område.
Jeg mener i øvrigt tidligere at have set et foto på nettet af R963 på drejeskiven ved prøveremisen med dato 3.4.63 og i solskin. Måske dette mere kunne tyde på også at være fra 5.4.63.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

3 rengøring tilbud
Svenska-lok
Sønderjyske jernbaneminder
Sønderjyske jernbaneminder
Uwe Hänel fortæller her om sin barndom i Sønderjylland i 1940erne og sin interesse for jernbaner. Hukommelsen fejler ikke noget, når Uwe fortæller om de forskellige lokomotivtyper, tog gennem Jernbanegade i Sønderborg, gasværket osv.
 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen