Jernbanen i DK er utidsvarende. (Generelt)
Vi skal nok omkring 10 år tilbage hvor de to beslutninger, der om nogen har defineret den tilstand jernbanen er i, blev besluttet.
Afsporingen skete i slutningen af forrige århundrede, hvor det endte med at elektrificeringsprojektet stoppede i 2001 da man var nået til den tyske grænse i Padborg og Sønderborg. Det dannede grundlaget for, at afløseren for IC3 måtte være diesel igen og med kravet om 200 km/t var man ude i krav ingen hyldevarer kunne honorere.
The rest is history.
I Storbritannien har man nu ellers flere typer af dieseltogsæt der må kører 200 km/t leveret i starten af dette årtusinde.
https://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_180
https://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_220
https://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_221
https://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_222
Så at det skulle være så svært at bygge et 200 km/t dieseltogsæt ved jeg nu ikke om jeg køber.