Er tog blevet for dyrt? (Jernbanen i dag)
Samlet ses, at gratis kollektiv transport i hele Danmark vil give en stigning i det årlige persontransportarbejde i kollektiv transport i Danmark på 126%. Samtidig reduceres trafikarbejdet i bil med 4,6% ligesom cykel og gang begge reduceres med ca. 21%. De direkte provenueffekter af dette er en omkostning på 9,4 mia. kr. årligt. Tiltaget vil give en reduktion i CO2-udledningen på 0,3 mio. ton årligt, mens den samlede velfærdsøkonomiske effekt på eksterne omkostninger ekskl. kapaci-tetsudvidelser bliver en gevinst på 0,35 mia. kr. årligt.
Så bliver det ret tydeligt, at gratis kollektiv trafik er umulig at få til at være en god forretning. En øgning i persontransportarbejdet på 126% vil jo kræve massive kapacitetsudvidelser - og så bliver det rigtigt dyrt. Reduktion i bilkørsel og CO2 er til gengæld ret minimal.
Men: Er kollektiv trafik ikke allerede rundt regnet gratis for pendlerne - når man indregner transportfradraget?
- og hvis man indfører gratis kollektiv trafik, kan man vel dårligt forsvare et transportfradrag fremover...
Det er jo præcis det jeg vil frem til, man bruger penge på frem og tilbage, det er lige langt. Gør det gratis og drop transportfradraget. Evt. differentier statsskatten afhængig af kommune også, så yderkommuner har det billigere, fordi de har færre tilbud i hverdagen. Det vil så endnu bedre kunne betale sig at bo og arbejde lokalt i yderkommuner. Og måske også være medvirkende til at mindske behovet for pendling generelt.