Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Begrænsninger og forudsætninger for mere gods på banen? (Trafikpolitik)

af infrafan, 30/9 2020, 11:16 (1304 dage siden) @ Peter Kjær Hansen

Hej Peter

Velkommen til forumet og tak for interessen i jernbanen!

Jeg er på ingen måde ekspert på området, og da det ikke lader til der er mange trafikforskere fra DTU etc. her på forumet får du alligevel min mening hvordan jeg ser situationen. :-) Der er lavet en analyse fra transportministeriumet i 2009 og der har været et par præsentationer på Trafikdage konferencen.

  • Lastbiler er subsidieret, idet de ikke betaler road pricing, hvorimod banegods skal betale for infrastruktur (minus broerne).
  • Lastbiler betaler ikke eksternaliteter så som partikelforurening og CO2e udledning.
  • Omladningomkostninger gør korte distancer urentable (så vidt jeg husker i Danmark er skæringen på ~300 km mellem lastbil og bane).
  • Stabilitet - før vi har Femern Tunnelen er der ingen redundans i systemet. Eksempelvis da et tog blev afsporet ved Farris i 2012.
  • Lang process for trafikkanaler, e.g. adgang til at køre.
  • Lastbiler er naturligvis bedre på last-mile, idet at alle virksomheder ikke har sidespor til bane.
  • Når man har kørekort i EU kan man køre alle steder i EU, sådan er det (endnu) ikke for lokomotivfører.
  • Lokomotiver er nationalt godkendte (homologation), hvormod fx en polsk eller tysk godkendt lastbil kan køre i hele EU.

Personligt synes jeg man som samfund skal erkende at lastbiler har nogle skjulte omkostninger for samfundet, fx forurening, øget slitage og trangsel på veje, ulykker, og derved lave udligning ved hjælp af subsidiering af jernbanegods på samme niveau som de skjulte omkostninger, derved lave et jævnt konkurrencegrundlag for markedet. Alternativt pålægge disse eksternaliteter på lasbiler direkte, men dette skal i såfald være på EU-niveau for at undgå at forvrænge konkurrencen. Subsidiering kunne fx være ved:

  • Støtte til omladning af containere/lommevogne.
  • Road pricing for lastbiler.
  • Støtte til rolling road projekt, ala OBB's.

Desuden vil en yderligere forbindelse til Sverige hjælpe på kapacitetsproblemerne over Øresund for transitgods, fx Europasporet eller HH-forbindelsen med gods. Jeg ser det som positivt at Danmark er transitland for gods til Sverige og Norge, der gør det mere attraktivt at placere deres virksomheder her.

Som sagt, er jeg ikke ekspert og håber at andre her på forumet vil korrigere mulige fejlantagelser i overnævnte.

låst
2635 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak