Begrænsninger og forudsætninger for mere gods på banen? (Trafikpolitik)

af Niels Bak, torsdag 01. oktober, 2020, 01:09 (24 dage siden) @ Schienenwolf

Byplanlægning er formentlig den langsigtede nøgle, når vi taler gods med oprindelse eller destination i Danmark.
De gamle industrier i bykernerne, som ofte lå tæt på station og bane, er flyttet ud af mange grunde. I stedet har vi fået endeløse industribånd langs motorvejene.
I Storkøbenhavn må nye, større arbejdspladser kun bygges i nærheden af stationerne. Men virksomheder, som ikke er arbejdsintensive, men godsintensive, er der ingen krav til. Så de seneste mange årtier er selv virksomheder, som har et volumen, der ville give mening i forhold til banegods, blevet placeret uden mulighed for sporforbindelse. Det gælder fx Danish Crowns største slagteri ved Horsens, Ikeas varehuse, LEGO, Danfoss m.fl.
Der er også grund til at kigge på de få spirende succes'er, som har været de senere år. Både Ålborg Østhavn, terminalen i Padborg og til dels Århus havn har haft stigende banegodsmængder. Koncepterne burde kunne kopieres flere andre steder.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen