Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Begrænsninger og forudsætninger for mere gods på banen? (Trafikpolitik)

af larsL, 1/10 2020, 10:01 (1303 dage siden) @ hummel_62

Kunne man ikke forestille sig en DK SE forbindelse syd for københavn.
Så hvis det primær er SE NO transit gods. Så er der vel ikke nogen grund til at belaste kystbanen, selv med nye spor, eller belast københavn ?

Jeg havde sandelig forestillet mig en ny 2 eller 4 sporet jernbane, primært til godstog i transit mellem D og SE, helt uden om København og kystbanen. Ikke at der ikke kan laves et terminalområde ved den ny bane til håndtering af gods til/fra DK. En super-godstogsbane om man vil.

Det er klart ikke et projekt man lige får i gang eller får færdigt - jeg tænker at der er ca. 50 år til indvielsen, 30 år til start på de første dele af anlæggelsen (Hvis vi regner Fehmern-forbindelsen fra - som jo er igang). Men det er nu vi har chancen for at anlægge en 150+ meter bred korridor hen over Sjælland i en samlet plan - når først den er plastret til med "dyre villaer", så er det for sent. Planlægningen skal i gang nu, så vi kan indrette samfundet på så store forandringer.

så hører man straks "jeg vil ikke have en godsbane i baghaven" (hyl, skrig, hvin).... Til det vil jeg bare påpege at der er vidst ikke mange der heller vil have motorveje i baghaven, dieselos i luften og alle de andre ulemper vi har med et status quo i udviklingen. Og med en planlægningshorisont tæt på en livstid, så er der vidst ikke nogen der kan være imod

låst
2176 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak