Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Begrænsninger og forudsætninger for mere gods på banen? (Trafikpolitik)

af larsL, 30/9 2020, 21:46 (1304 dage siden) @ esni

Gode pointer. Jeg ordner dem lige i anden rækkefølge, så det jeg tror er væsentligst kommer først:

  • 1 Generel manglende vilje fra politisk side til at løse udfordringerne og til at satse på godstrafik på jernbane.
  • 2 Udgifter til ETCS i lokomotiver
  • 3 Terminaler anlægges for "billigt" - eksempelvis kan den relativt nye terminal i Esbjerg ikke håndtere særlig lange tog
  • 4 Manglende terminaler og sporkapacitet på stationer
  • 5 Manglende kapacitet på strækninger, herunder Tinglev-Padborg
  • 6 Manglende sporforbindelser: Godstog skal skifte køreretning og derfor foretage omløb på forskellige stationer undervejs afhængig af, hvor godset skal hen.

Fin opstilling; man kan jo argumentere for at du har byttet om på 2 og 6, fordi:

(2 skal være 6 fordi) Udgiften til ETCS kommer uanset hvad. I en periode, som måske bliver kort, så er der måske brug for et DK-STM modul. Kører du i dag med gammelt udstyr, så kommer der også ETCS udgifter, i DK når ATC udgår. Der er endda mulighed for at få tilskud, men ordningen virker ikke umiddelbart meget søgt.

og

(6 skal være 2 fordi) De manglende sporforbindelser og omløb tager dels tid og kræver mere mandskab, med mindre at du har udstyr der kan automatkoble -- ikke lige standard på godstog i DK. Denne udgift og ulempe består til gengæld indtil der er bygget de nødvendige shunts mv. + at godset forsinkes unødigt undervejs.

Dertil vil jeg mene at der skal være et punkt der gør op med den "andedams-planlægning" vi har i Danmark, også på jernbaneområdet. Langt det meste gods på skinner i dag og potentialet til en forøgelse ligger i at vi flytter transittrafikken fra lastbil til jernbane. Det kan være det kræver 2/4 nye spor mellem Helsingør og Lolland + en ny forbindelse til Sverige fra Helsingør - forbeholdt godstog naturligvis. Planlægningen og til dels anlægsarbejdet kunne optimeres ved at flytte det til EU-niveau.

Indenlands godstrafik er helt klart ude, med mindre at du har "hele godstog" eller måske til nød, enkelte vogne der kan kobles på/fra ved behov og ikke mindst plads. Stykgods i DK, fra dør til dør delvist via bane er selvklart også helt dødt.

Det var vidst mit bidrag til popkorn-showet

Hilsen Lars

låst
2345 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982. Pris 340 kr.

Læs mere
Svenska-lok
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak