Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Begrænsninger og forudsætninger for mere gods på banen? (Trafikpolitik)

af Peter Christensen, 2/10 2020, 09:00 (1303 dage siden) @ Anders Madsen

I relation til EU skal det bemærkes, at EU gennem mange år gennem flere initiativer har søgt at tilskynde til overflytning af gods fra vej til jernbane. Det er således EU’s ambition at flytte 30 % af den nuværende transport fra lastbiler til jernbaner eller skibe før 2030 og 50 % før 2050. De primære begrundelser herfor har været og er fortsat hensyn til miljøet og de voldsomt stigende trængselsproblemer på det primære vejnet overalt i Europa. Jernbanen har et potentiale, fordi den kan tage noget af godstrafikken væk fra lastbilerne. Det vil naturligt betyde lavere CO2-udledning, mindre partikel- og støjforurening og mindre trængsel. Hjemlige jernbanepolitiske markeringer og intentioner peger ligeledes i retning af, at godstransporten på jernbane skal opprioriteres. Men på trods af de miljømæssige gevinster er investeringer i baneinfrastruktur i årtier blevet forsømt til fordel for udbygning af vejnettet.
Det siger sig selv, at når der ikke er brugbare jernbanespor til rådighed eller et jernbanenet der tilgodeser yderområder, så bliver gods på jernbanen ikke medtænkt i de muligheder, der er for transportløsninger. Der mangler en national strategi for godstransport på jernbane, hvor der er vilje til investering i at holde spor åbne og i ny baneinfrastruktur. Baneinfrastrukturen skal være til rådighed og bør betragtes som et tilbud til markedet

Du skal have to ben.
Dels nogle fornuftige terminaler, som faktisk kan bruges til formålet, dels skal du have nogle trailere som kan løftes.
Hvis du kun har den ene del, så har du reelt ingenting....
PT er ikke ret mange trailere, som kan løftes. Det sætter en helt naturlig grænse for hvormange du rent faktisk kan flytte fra landevejen til jernbanen.

låst
2044 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne


DSB MT159ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak