Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dansk ATC og ETCS (Generelt)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 29/9 2017, 08:13 (2404 dage siden) @ Peter Christensen

Tja, hvor mange år og hvor mange milliarder, ser nu ryger? Aner det ikke, men gør deres indsats!

Hvad vil politikerne gøre? Stille sig op og råbe? Det sker der jo ikke så meget ved.....

Man kan håbe at politikerne i denne sag, modsat IC4, vil tage de nødvendige beslutningen omkring det videre forløb i signalprogrammet, herunder om beslutningen omkring 'big-bang' implementering og 'first-mover' konceptet, har været den optimale beslutning for den danske jernbane.

Beslutningen omkring signalprogrammet er snart 9 år gammel, og forhåbningen dengang var, at udvikling i Europa ville 'hjælpe' den danske beslutning på vej, ved at andre lande ville træffe tilsvarende beslutninger om ECTS og at systemet derved ville blive udviklet i et højere tempo. Andre lande har derimod vist tilbageholdenhed og den udvikling man håbede på er ikke sket. Situationen i dag er vel nærmest at alle afventer 'testbanen' i Danmark, før de vil træffe nogen beslutninger.

Måske et tårn-offer a la chefen for signalprogrammet?
Lidt unfair, da han blot har overtaget et håbløst projekt. Desværre glemte han at sige hvor galt tingene var ved hans tiltrædelse - ingen skal bilde mig ind at han ikke har lugtet lunten - og det bliver hans fodsfejl.

Chefen har nok hele tiden kendt risikoen - også at chefen for et skandale ramt projekt skal ofres - sådan udøves management nu engang i de kredse. Kunne chefen have gjort andet - tja - have undladt at sige ja til jobbet...

Tillykke til Frankrig - jeres væddemål på at det gik galt og programmet blev forsinket holdt stik. Nu kan i så kræve alskens kompensation og "ekstras" grundet ændringer....pu-ha, det bliver dyrt for BDK (og Danmark).....

Endnu en grund til at trække hårdt i nødbremsen og tænke sig rigtig godt om - det kan nås endnu.

Nuvel, sikringsanlæggene i Danmark er af ældre dato (de er sådanne anlæg som regel, de holder længe) så der skal selvfølgelig ske en udskiftning på et tidspunkt, men beslutningen omkring signalprogrammet har vist sig at være forkert - det må vist være konklusionen.

Man kan så vælge at forsætte og håbe på at miraklet indtræffer inden økonomien siger stop, eller man kan vælge at standse op og revurderer situationen og lade projektet forløbe over en længere periode, for derved at afvente, at andre lande også betaler deres del at udviklingsomkostningerne, frem for at Danmark skal stå med den alle og måske oven i købet et sønderbombet baneanlæg...

Eneste positive ting syntes at være at et forsinket signalprogram kan medføre fremrykning af elektrificering og det er jo ikke så ringe endda.

Man kan håbe - man kan jo passende tage pengene fra signalprogrammet til immunisering af strækningerne der skal elektrificeres, for den manglende elektrificering er jo en konsekvens af signalprogrammets manglende fremdrift.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Maribo Sukkerfabrik
Maribo Sukkerfabrik

A/S Maribo Sukkerfabrik blev grundlagt i 1896 af Storkøbmand C. A. Quade i Maribo og to store københavnske firmaer. Allerede to år senere blev fabrikken solgt til De danske Sukkerfabrikker og i denne koncern fungerede fabrikken frem til nedlæggelsen i 1963.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak