Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Vectron 193 970, Dansk ATC og ETCS (Generelt)

af esni, Frederikssund, 10/12 2016, 12:18 (2697 dage siden) @ Gæst1

Det kunne jo tænkes at Siemens gerne vil sælge ETCS ( Bl 3.4.0 ) + DK-STM + SE-STM til de Vectron, som Hector har bestilt?

Jeg skærer det lige ud i pap igen. Hector har ikke bestilt Vectron til kørsel i Danmark med ETCS + STM. Siemens vil helt sikkert gerne sælge ETCS + STM til alle, der vil købe, men det vil være voldsomt naivt af Siemens, om de godkender og sælger udstyret nu, inden Alstoms udstyr er færdig. Der er endog meget stor risiko for, at der i Alstoms løsning kommer små justeringer, der vil betyde, at Siemens nuværende ETCS løsning ikke virker i Danmark. Jeg nægter at tro Siemens er så naive, at de forsøger at sælge udstyr til kørsel i Danmark forud for dem, der har kontrakten med Banedanmark får det godkendt og i drift. Hvor stort tror du Hectors krav om erstatning bliver, hvis de køber Vectron med udstyr, der ikke virker i Danmark - og hvor mange flere Vectron bliver der solgt, hvis de står stille?

Signalprogrammet er med deres egne ord "first movers" i Verden. At tro at Siemens og Hector Rail vælger et projekt, hvor man forsøger at vippe signalprogrammet af pinden som de første i Verden, er altså ikke ret sandsynligt i mine ører...

Hector har bestilt Vectron til kørsel i Sverige med option på yderligere til kørsel igennem Danmark til levering når Signalprogrammet er klart,
I Sverige skal der bruges ETCS + SE-STM, det ligger vist allerede fast.
Jo hurtigere de får vist at de har løsning til kørsel i DK, jo før kan optionen udnyttes.
Jo hurtigere de kan vise at de kan opgradere fra Bl 3.4.0 til 3.6.0, jo før kan optionen udnyttes.

Desuden kan de have et behov for at kunne vise at deres DK-STM virker i flere typer af installationer.
Installationen i 193 970 (Siemens ETCS) og Zurg (Alstom ETCS) kunne tyde på at Hector og Siemens har et fornuftigt samarbejde om at udstyret er klart når de faste anlæg er det.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Godstrafik pr jernbane i 1990
Godstrafik pr jernbane i 1990

I hæftet "Transportbranchen i Danmark Juli 1990" udgivet af JB Business Information, har vi fundet dette kapitel om godstransport pr jernbane som måske kan interessere en større kreds. Teksten er skrevet 10 år før DSB opgav godstransport i Danmark.

Læs mere
ContecRailIndsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak