Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Frederikshavn Gl. Station - retiradebygning (+ 2 fotos)

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 18/9 2013, 00:03 (3873 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Carsten

Retiradebygningen er åbenbart blevet ombygget flere gange i årenes løb, hvilket vel er helt naturligt. I slutningen af 1930'erne fik den (endnu) en ordentlig omgang og det kastede et par hundrede sagsakter og et par tegninger af sig. Disse stødte jeg på i dag på Landsarkivet for Nørrejylland. Sagsakterne og tegningerne befinder sig i kasse TTDSB-100A BB-661.

Desværre er der (stadig) ikke tegning af nordsiden. Men måske indeholder tegningerne alligevel et par detaljer, du kan bruge. Klik på billederne for højere opløsning

Jeg smider også billederne i Dropbox. Nærmere følger i en direkte mail til dig.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas

Tusind tak for indsatsen - også i forbindelse med at finde ud af hvordan Havnebanen var sikret.
Jeg har allerede en kopi af tegningen - den indgik i den afløbssag, der ligger i Stadsarkivet her i staden.
Denne tegning er mærket 106 38/39, så noget tyder på, at afløbssagen blev approberet af Frederikshavn Kommune deromkring.
Noget kunne måske også tyde på, at toiletbygningen fik de to store vinduer ind mod gårdsiden (nordsiden) i samme omgang.
I sagsmappen lå også en tegning fra ombygningen i 1951, hvor opholdsstuen blev udvidet og omklædningsrummet forsynet med to større håndvaske, til erstatning for én lille håndvask.
I samme omgang fik det nærmeste gårdtoilet dør ind mod omklædningsrummet, og døren ud mod gården blev derfor muret til.
På det tidspunkt var publinkumstoiletterne indrettet med herre- henholdsvis dametoiletter ud mod smøgen mellem perronen og forpladsen (dvs. mod syd).

Jeg har fået nogle billeder fra Bangsbo Museum og Arkiv til brug for mit tegnings- og Fremo-projekt, meeen jeg kunne måske lige i sagens tjeneste driste mig til at vise nogle udsnit, der viser den hidtil bedste dokumentation af nordfacasen, som jeg indtil videre har kunnet finde frem til, udover tegningerne (som jo netop ikke viser de to store vinduer):


[image]

[image]

Det øverste er noget grumset, da det er et lille udsnit af et meget stort luftfoto, i en ellers ganske god opløsning, og som er taget umiddelbart efter lukningen af stationen.

På det nederste kan man lige ane hjørnet af det ene vindue, men det er svært at se, om det er opdelt i flere rammer (?).
Selvom det tampen endnu ikke brænder, så bliver den om ikke andet lidt varmere (?).

Hvis du i sagsmappen måtte finde en detailtegning af f.eks. et trerammet vindue, så kunne den meget vel forestille de to vinduer ind mod gården, som muligvis blev isat dengang.
Eksepelvis lå der i noget tilbudsmateriale i byggesagen for Frederikshavn Gl. Station på Stadsarkivet en meget gammel tegning, tegnet med fjerpen på noget meget gulnet voksagtigt tegnepapir, og som forestillede en fyldningsdør, men uden angivelse af, hvor denne dør skulle bruges.
Efter lidt detektivarbejde konkluderede jeg, at den var blevet ved en vindfangstilbygning på nordgavlen af Kedelhuset, som ligeledes er blevet bygget om et "par" gange.

Endnu en gang tusind tak for hjælpen, Thomas.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak