Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

regionaltog. (Trafikpolitik)

af ThomasTT, 19/12 2018, 23:57 (1954 dage siden) @ ventrikel

Flere regionaltog. Det vigtigste er ikke at forbinde de fire største byer med hinanden men at forbinde disse byer med deres opland. Men det behøver ikke engang at være et valg. De fire byer ligger på linie og deler ydre pendlerområder.

Helt enig - men jeg savner stadig at man forholder sig til at få bilisterne fra landet og de mindre byer til at vælge toget fremfor at blive i bilen. Ingen har tilsyneladende et godt bud på dette!


Giv lyntogene få stop mellem de store byer. Evt uden at droppe timeplanen. Det vil drastisk forbedre den regionale adgang med kun et yderst marginalt tidstab for lyntogene.

Der skal ikke mange stop af 2-3 min til før timeplanen er død - det er den så i forvejen men det er en anden diskussion.

Jeg synes man glemmer at der alene på Køge Bugt motorvejen kører over 13.000 biler i timen om morgenen ind mod København. Der skal altså en del tog til for at få flyttet disse alle disse mennesker over i et tog og der skal være hyppige afgange og kun få stop undervejs.


Og mon ikke det i øvrigt snart blive bedre. Den nye bane åbner snart, omend langsomt, og det samme gøre metrocityringen. Det bliver både markant hurtigere at komme ind til kbh og samtidig nemmere at komme videre.

Der er jeg uenig. Vi kommer på den anden side af 2025 med de aktuelle planer for såvel signalsystemer, udvidelse af jernbanenettet - som ikke tager højde for øget godstogstrafik - og indkøb af nyt materiel. Vi risikerer måske at det først bliver efter 2030 og stadigvæk med begrænset kapacitetudvidelse.

Ja det ville vel kræve 10 større tog at flytte de 13.000 til kbh på meget kortere tid, og ved brug af meget mindre plads, men nu er målet ikke at tømme motorvejen.

Timeplanen har noget luft til at skaffe tid til flere stop. Ikke mange, men det er sådan set heller ikke nødvendigt. Hvis hver af de fire etaper fik bare to stop ville 8 mellemstore byer have lyntogsadgang med 0-1 stop direkte ind til de større byer. På kbh- odense kunne man endda variere byerne pga de flere tog.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Østre Gasværk
Østre Gasværk

I jernbanekredse er Østre Gasværk mest kendt for sin unikke jernbane og de 3 små engelske sadeltanklokomotiver, der i over 70 år skubbede kulvogne op til de store retortovne. Her er historien om Østre Gasværk med fokus på værkets interne jernbane og det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak