Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvornår bygges Ny Ellebjerg færdig? (Generelt)

af tgpsen, 2/12 2019, 10:54 (1618 dage siden) @ ThomasTT

Er der plads til at anlægge 4 ekstra perroner ved København H?


Trafikstyrelsen undersøgte Bernstoffsgade i 2013 på side 48 hér. Bortset fra at Metro-ringen går på tværs, tror jeg stadig at pladsen er til stede.

Jeg tror at der er 2 grunde til at lave 2 ekstra spor til Østerport. Den ene grund er Nørreport, som har flest passagerer i Danmark, og den anden grund er Østerport som også har rigtig mange passagerer (endda flere passagerer end fx Aarhus H).


Det er også bare der at økonomien eksploderer. Ikke at det ikke er den mest optimale løsning, men man skulle have gjort det inden man anlagde Metro og alskens omlægninger. Nu tror jeg bare det bliver sværere og dyrere.


Men hvad er gevinsten ved de her mega-banegårde?

At man kan skifte uden at tage forbindende lokaltog el. lign.

Selvfølgelig skal man have en samlende banegård, men kun op til en vis grænse.

Hvilken og hvorfor?

På et tidspunkt er der tog nok. Der eksisterer jo heller ikke en London Hovedbanegård.

Eller Paris Hovedbanegård, men der eksisterer en Berlin Hovedbanegård.

Kbh kan selvfølgelig ikke sammenlignes

Hvorfor dog ikke?

men i et 20-årigt perspektiv og med omfattende passagervækst som forudsætning er det svært at se ideen i at alt og alle skal ind til kbh H.

Men stadig færre passagerer end i Berlin, så hvorfor?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak