Lokalbaner hele vejen til København? (Trafikpolitik)

af Frank Poulsen @, fredag 14. februar, 2020, 16:28 (422 dage siden) @ RasmusR

Der er flere udfordringer som de andre har været inde på.

Skal du være gennemkørende fra Hillerød er der pladsmangel undervejs, og skal det standse hele tiden for at følge s-togets plan så er det nok lige så nemt at skifte. Man skal bare sørge for at skiftene er nemme og kortvarige ophold.

Når en gang om mange år de får snølet sig færdige med signalsystemerne i Køge, så vil et skift på Køge station også gøre det nemt at komme til Kbh med hurtigtoget, når man kommer fra Østbanen. Hvis man planlægger ordentligt. Der er ikke plads på Københavns hovedbanegård til flere direkte tog. Der er tæt på spormangel allerede som det er i dag. Så det er også en stor udfordring.

Et skift anser jeg ikke nødvendigvis som en dårlig ting. Så bliver alle dem der bare skal til Hillerød heller ikke forsinket og ødelagt deres ture af at forsinkelser spreder sig inde fra Kbh... vi ser jo i dag hvis der er sporskifteproblemer inde i Kbh, så går det ud over dem der pendler mellem Slagelse - Ringsted - Roskilde der får færre tog og forsinkelser. Det er jo lidt lokalbanernes styrke, at de kører deres eget løb stort set. Og dermed nemmere holdes rettidig. Derudover hastighederne. Intercity og lyntogene kører pt 180 på den nye bane, kommer Østbanen derud og køre med deres tog er det 120, så er det pludselig ikke lige så hurtigt som det ville være at skifte i Køge... Med rette køreplan er det 3-5 min og lige modsat side af perronen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98

I perioden 1995-98 blev DSB´s MR-tog renoveret af Partner für Fahrzeug-Ausstattung (PFA) beliggende i Weiden i det nordøstlige Bayern i Tyskland. Værkmester i DSB Hans Werner Hansen fortæller her historien om sine to år i Bayern.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen