Lokalbaner hele vejen til København? (Trafikpolitik)

af ThomasTT, søndag 16. februar, 2020, 14:43 (283 dage siden) @ Frank Poulsen

Der er flere udfordringer som de andre har været inde på.

Skal du være gennemkørende fra Hillerød er der pladsmangel undervejs, og skal det standse hele tiden for at følge s-togets plan så er det nok lige så nemt at skifte. Man skal bare sørge for at skiftene er nemme og kortvarige ophold.

Når en gang om mange år de får snølet sig færdige med signalsystemerne i Køge, så vil et skift på Køge station også gøre det nemt at komme til Kbh med hurtigtoget, når man kommer fra Østbanen. Hvis man planlægger ordentligt. Der er ikke plads på Københavns hovedbanegård til flere direkte tog. Der er tæt på spormangel allerede som det er i dag. Så det er også en stor udfordring.

Et skift anser jeg ikke nødvendigvis som en dårlig ting. Så bliver alle dem der bare skal til Hillerød heller ikke forsinket og ødelagt deres ture af at forsinkelser spreder sig inde fra Kbh... vi ser jo i dag hvis der er sporskifteproblemer inde i Kbh, så går det ud over dem der pendler mellem Slagelse - Ringsted - Roskilde der får færre tog og forsinkelser. Det er jo lidt lokalbanernes styrke, at de kører deres eget løb stort set. Og dermed nemmere holdes rettidig. Derudover hastighederne. Intercity og lyntogene kører pt 180 på den nye bane, kommer Østbanen derud og køre med deres tog er det 120, så er det pludselig ikke lige så hurtigt som det ville være at skifte i Køge... Med rette køreplan er det 3-5 min og lige modsat side af perronen.

Skift er en dårlig ting og egentlige "midtvejsskift" nærmest katastrofale. Hvis man kun kunne køre aarhus-kbh med skift i odense ville passagertallet falde voldsomt. Se på hvordan det fungerer i praksis. Det er ikke 3-5 minutter uanset køreplanerne. De fleste begynder gerne at pakke ting sammen 10 minutter før de skl forlade toget, og inden da har de jævnligt tjekket tiden. Hele turen er sådan set delvist forstyrret og selve skiftet fra de gør klar til at forlade det første tog og tl de er på plads i det næste er måske en halv time. Og det er endda den mest irriterende halve time på turen, fordi tiden ikke er deres egen.

Yder-skiftbsom fx en kort metro-tur fra hovedbanen er noget andet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen