Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lokalbaner hele vejen til København? (Trafikpolitik)

af Niels Bak, 15/2 2020, 14:32 (1493 dage siden) @ RasmusR

Ud over det, som det ville koste i ombygning af infrastruktur


Ja, helt gratis ville det nok ikke være...

Du har helt ret i at et direkte tog til København fra en by af Hillerøds størrelse ville være voldsomt populært


Okay, så har jeg da det argument på min side - tak for opbakningen til idéen, det har det ellers knebet med.

... det er en rigtig dårlig ide at lukke dem ind på S-togssystemet.


Du har helt ret i, at det vil indebære en risiko for forstyrrelser, som man måske ikke lige har behov for... Omvendt kan jeg jo påstå, at årsagen til at DSB er i stand til at køre rettidigt og præcist med S-tog er, at (næsten) alle tog standser ved (næsten) alle stationer, og derfor er lige langsomme og ikke har behov for at overhale.

Min pointe har 2 sider:
1) Spare et skift - egentlig mindre væsentligt, men en behagelig sidegevinst.
2) Kappe adskillige minutter af køretiden. Denne er den vigtigste i forhold til at være et mere attraktivt alternativ til bilen.

Og derfor er det grundlæggende en dårlig ide, selvom den virker oplagt, når man hver morgen skal skifte i Hillerød.


Jeg skifter ikke i Hillerød - jeg kører i bil... Og det bliver jeg ved med, for min tur til arbejde tager over 3 gange så lang tid med bus/tog. Umiddelbart er vi så flere end nogle få hundrede der tager bilen (bare en hurtig vurdering af trafikken på Hillerødforlængelsen) - måske de andre også gør det bl.a. fordi toget er for langsomt?

/Rasmus

Og mit argument, som du ikke har med i det, som du citerer, er blot at med din løsning, så vil du få en hurtigere men komplet upålidelig forbindelse, samtidig med at alle andre, som bruger banen, nu heller ikke har en pålidelig løsning. Så det som jeg siger, er egentlig blot, at jeg anerkender dit problem - det behøver du ikke at argumentere yderligere for - men at din løsning er kun centreret på det og ikke på de fleste andre passagerers behov og at den formentlig heller ikke vil løse dit, da den indebærer meget stor risiko for dårlig drift.

Og sådan er det næsten altid en afvejning. Du skriver i et andet indlæg at i din barndom var der tog uden stop Holte-Østerport. Men det var sikkert også den gang, hvor alle s-tog kun kørte hvert tyvende minut, så når toget fra Hillerød forlod Holte kort før det stoppende tog, så havde det 18-19 minutters fri bane foran sig indtil det næste stoptog. Siden er der indført ti-minuttersdrift på alle linjer. Og dermed har Hillerødtoget efter Holte kun 8-9 minutters fri bane foran sig, og kan derfor kun springe et mindre antal stationer over, så der stoppes i Lyngby, Hellerup og alle stationerne efter. Altså til fordel for alle med tættere drift, men ulempen er lidt længere køretid fra Hillerød. Og sådan er det også med dit forslag, hvor ulemperne i min optik langt opvejer fordelene, også selv om det betyder, at nogle (du) bliver i deres biler. For alternativet ville sende mange flere over i deres biler. Intet slår kollektiv trafik ihjel som upålidelighed og forsinkelser.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak