Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gods forslag (Generelt)

af Peter Christensen, 4/1 2021, 12:46 (1208 dage siden) @ Michael Deichmann

Sig mig er det der køletrailere ikke "selfcontained" - altså med en lille dieseltrukken kølekompressor med mulighed for at køre på el hvis tilgængeligt?
Jo jo - de kører jo ikke uendeligt på en tankfuld, men det er jo også lidt et spørgsmål om tankens størrelse mmm.

Det er den gamle model fra dengang ruder konge var knægt.
Vel er det mange år siden jeg har rent rundt om kølecontainere, men dengang fik de 3x440V via en 32 A sikring.
De ældre gutter snakkede stadig med gru om "gamle dage" med dieseldrevne køleanlæg......ødelagte anlæg, svineri og larm var ikke ukendte størrelser.

Noget af det sidste jeg hørte om, men aldrig oplevede i praksis, var at containere kunne tilsluttes en gang centralkøling.
Det gik via 2 lynkoblinger (til og afgang af kølevand). Fidusen var at der ikke skulle bruges energi på at drive blæsere i lastrum - for det var en måde at få nok luft til køling. Istedet gik det via et par centralkølere - nok placeret i maskinrummet - sammen med de nødvendige pumper mm.
Tja, kan man spare noget energi (= olie) den vej og som sidegevinst få et lavere støjniuveau på dæk, så er jeg sq med.
Ulempen er blot at containerne skal have de nødvendige vandstik.....


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak