BDK: Ingen vil køre til Hirtshals (Generelt)
Men det er STM, hvis man ønsker at anvende samme lokomotiv fra f.eks. Aarhus Havn.
Som BDK iøvrigt principielt kan dispensere fra, hvis maskinen kun har ETCS (…) Men der er ikke mange lokomotiver med 3.4.0 eller derover, og leveringstiden på udstyr er lang, inden en trættelig godkendelsesproces skal køres. Imens må maskinerne ikke anvendes. Er det snart et år lokaltog MX 42 har været ude mens indbygning og godkendelser foregår? Godslokomotiver skal primært køre for at kunne tjene penge…
Mener at prisen på first of class pt er omkring 15 mio, hvis det er et godkendt lok i pågældende land i forvejen. De seneste serieombygninger i Europa står i ca 3,5 mio kroner pr lokomotiv med engangsomkostninger på mellem 50 og 90 mio kroner pr lokomotivtype.
Investeringer i Jernbanegods er i øjeblikket bedre givet ud på trafik og projekter i andre lande, hvor afgifterne er mindre, volumen større og dermed en lavere samlet risiko. Det bliver bedre i Danmark fra 2029 - hvis der altså stadig er nogle steder at køre hen.
Lasse