BDK: Ingen vil køre til Hirtshals (Generelt)
Som BDK iøvrigt principielt kan dispensere fra, hvis maskinen kun har ETCS (…) Men der er ikke mange lokomotiver med 3.4.0 eller derover, og leveringstiden på udstyr er lang, inden en trættelig godkendelsesproces skal køres. Imens må maskinerne ikke anvendes. Er det snart et år lokaltog MX 42 har været ude mens indbygning og godkendelser foregår? Godslokomotiver skal primært køre for at kunne tjene penge…
Mener at prisen på first of class pt er omkring 15 mio, hvis det er et godkendt lok i pågældende land i forvejen. De seneste serieombygninger i Europa står i ca 3,5 mio kroner pr lokomotiv med engangsomkostninger på mellem 50 og 90 mio kroner pr lokomotivtype.
Det kunne være interessant at se hvad det er for nogle aktiviteter det dækker over ud over anskaffelsen af selv udstyret - udstyr må være det mindste beløb, når det er en standard produkt...
Investeringer i Jernbanegods er i øjeblikket bedre givet ud på trafik og projekter i andre lande, hvor afgifterne er mindre, volumen større og dermed en lavere samlet risiko. Det bliver bedre i Danmark fra 2029 - hvis der altså stadig er nogle steder at køre hen.
DB Cargo skulle efter Jernbanen 2021/4 have en plan for Litra MZ, som skulle være først lokomotiv som er fra drift fra 2022 til november 2023 imens udstyr installeres og godkendes og serieinstallation fra 2024. Litra EG har vi vendt her - det litra er første lokomotiv under installation og test fra 2022 til 2024 og resten er klar i 2025. Det kunne også være interessant at se hvad de gør med 185, når der er allerede er lokomotiver i drift med ETCS andre steder.
Steen