Kapacitet på Hovedbanegården? (Jernbanen i dag)
Så vidt jeg har forstået ud fra de mange rapporter, jeg nu har læst, så er kapacitetsproblemet både de mange tog, der vender, men også pladsen i røret til Østerport. Måske det bedste forslag i forhold til prisen er at lade nogle tog køre via Ny Ellebjerg til lufthavnen for at slutte der.
Jeg kan se at trafikplanen regner med at tog regner med tog fra Roskilde-Ny Ellebjerg bliver til noget, selvom om Glostrup, Ny Ellebjerg og Ørestad stationer skal udbygges for at det kan lade sig gøre.
Problemet er jo bare, at der i alle rapporter nævnes, at der skal skaffes mere plads i lufthavnen på en eller anden måde (de nævner vist alle at omdanne de to godstogsspor til perronspor for at nå op på fire perronspor), men jeg har ikke hørt noget som helst om en udbygning af kapaciteten i lufthavnen. Er det noget man venter med til det er for sent?
Der er planer om det - det er koblet på Femern-forbindelsen, som øger trafik over Øresund. Og der er beslutningsoplæg omkring det:
http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/tru/bilag/110/1321273.pdf
Men der mangler penge til det. Det er ca. 500 mio. kroner.