Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

3 dage tilbage med fysiske signaler Lindholm-Frederikshavn (Generelt)

af steenth, 3/10 2018, 12:04 (2034 dage siden) @ Peter Christensen

Nu er signal jo mange ting....
En af de hyppigste årsager til signalfejl er sporisoleringer.
Faktisk vil signalprogrammet erstatte sporisoleringer med akseltællere.

Svenskerne bruger sporisoleringer på deres strækninger med ERTMS. BDK vil bruge akseltræller med dobbelt tællere for at formindske fejlhyppigheden. For en enkelt tæller har samme fejlhyppighed som sporisoleringer.

Dermed kommer antallet af fejl (formentlig) ned.
Den del bliver vi næppe uenige om.

Og så det kætteren op i mig.
Hvorfor ikke blot "nøjes" med at ersatte sporisolationer med akseltællere og undlade resten indtil leverandørerne faktisk kan kalde det hyldevare (og ikke et udviklingsprodukt som nu)?

Tjaa. Man kan udskyde det at man tager det nye i brug. Men på S-tog har man på en del af det central afsnit udskiftet til stødløse isolatorer og ringbanen har fået på hele strækningen for at øge stabiliteten - men der er stadig regelmæssigt signalfejl... Om det er en hyldevare - jeg har set produktblade på nye produkter på hylden.....

Min tanker er blot, at ved at ersatte sporisoleringer med andet detekteringsgrej, så opnås en væsentlig del af fejlreduktionen, men til en ganske anden, lavere pris end det nuværende.

Det er stadig en lappeløsning, som kun har fokus på et problem. Der er stadig masser af andre gevinster til komme væk fra relæ-teknik til fuld elektronisk signalanlæg. Derudover bliver mange andre systemer, som afvikler trafikken, opgraderet. Der er mange lag af systemer, som bliver moderniseret og fornyet. Men der er problemer, som man skal løses. Og man kommer kun videre ved at våge sig ud i det nye....


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak