Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Rejsekort (var: 3 dage tilbage med fysiske signaler Lih-Fh) (Generelt)

af Scharfenberg, 4/10 2018, 13:52 (2032 dage siden) @ krabsen

Der er intet galt i selvbetjening - det er skam den rette vej at gå. Mit problem er at du/nogle sagde Rejsekortet i samme sætning som effektivt, moderne og kundevenligt.


Det er fordi det er sådan vi oplever det ;-)


Hvis man skifter sin model for afregning og betjening så markant, er det påfaldende at man ikke benytter chancen til at revidere selve "metering-modellen" (zonesystemerne).


Og så skyder du på budbringeren (Rejsekortet) i stedet for på dem der er ansvarlige for takstsystemet?

Ja, man skal huske på, at årsagen til, at der ikke for længst er ryddet op i den bagvedliggende takstjungel skyldes, at trafikselskaberne (dem der kører busserne og lokalbanerne) vil være herre i eget hus. Og så at det er svært at have harmoniserede priser for bus og tog, når tog notorisk er hurtigere end bussen. Takst Sjælland og Takst Vest har - påduttet af politikerne - ryddet op i prisprincipperne. Men der kan først ryddes helt op i takstlandskabet, hvis trafikselskaberne kan blive enige.

Selve logikken i at benytte kortet er jo at du checker ind, lader dig transportere, og checker ud på destinationen. Derfor burde en logisk følgevirkning af dette være: A til B og B til A, fast pris uanset vej og middel. Men sådan er det jo på ingen måde, faktisk er det så besværligt for selv Rejsekortets egen organisation at standard undskyldningen er at "systemet finder selv ud af det... og nej, ikke i realtid" - det gør det umuligt at gennemskue og selve tanken er jo så langt fra "Self Service" som det kan være. Og prøv lige at tænke på, hvor himmelråbende tåbelig, en implementation, der kræver den type massive datakørsler for at virke, må være.


Nu retter du igen bager for smed. Rejsekortet kan stadig ikke gøre for, at den underliggende takststruktur er ulogisk.

Yderligere passer formen med et kort fantastisk langt bedre til transportformer som har sluser, hvor man skal checke ind og ud (et eksempel kunne være London Underground), for at få adgang til perronen, man kan sågar benytte sluser mellem forskellige perroner hvis man ønsker at adskille linjer eller former. Rejsekortet har den fabelagtige service at når kunderne glemmer at checke ud, så lukker man deres kort, om det så er en 9 årig, der skal med bussen hjem - de kriminelle horder skal bare stoppes!. DET er da service.


Det er ikke alene service - det er også vrøvl. Jeg har flere gange glemt at checke ud, og mit kort virker stadig.:-)

Og sidst, men ikke mindst: kortet er i realiteten ikke et betalingsmiddel, man skal indsætte penge på det, i klumper - Rejsekortet låner sådan set en masse penge af Danskerne hele tiden.


Akkurat som med klippekortene - der var du også nødt til at binde et større beløb, fordi du havde valget mellem at have en håndfuld klippekort eller ofte betale for en længere rejse end du foretog.

God pointe. Det er der mange, der glemmer. Ligesom det med at trafikselskaberne tidligere tjente mange penge på, at folk vaskede eller smed deres delvis ubrugte klippekort væk.

Så kom gerne med noget der er effektivt og kundevenligt - Rejsekortet er det ikke.


Det er så din mening..

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak