Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

3 dage tilbage med fysiske signaler Lindholm-Frederikshavn (Generelt)

af Peter Christensen, 3/10 2018, 23:21 (2033 dage siden) @ Scharfenberg

Lyder som om du også havde foretrukket, at man var fortsat med de lavteknologiske klippekort fremfor billetter i apps og netbutik samt elektroniske rejsekort. Det 20. århundrede fremfor det 21. århundrede.

Ikke nødvendigvis - jeg kan sagtens leve med elektroniske billetter.
Jeg har det dog umanerligt svært med et system, hvor de rejsende bliver betragtet som en plage og ikke som kunder. De reelle kunder til rejsekortet er trafikindkøberne og trafikselskaberne, som endelig kan afregne milimeternøjagtigt med hinanden.
At det også lykkedes at snige en skjult taktsforhøjelse ind, da zoner og billetpriser skulle harmoniseres, er vel blot en behagelig biting?
Ja-ja, der var også noget med en meget sur trafikminister, som satte en tidsfrist ellers ville han komme med et system.
Derudover "dummebøder" selv når standere ikke virker.
Kort, som udløber, men hvor det ikke står på kortet (men langt nede i salgsbetingelserne, så folk tror at det blot er en del af ornementeringen).
Jeg er heller ikke specielt vild med, at jeg ikke kan se hvad en rejse koster uden at skulle gennem en længere matematisk formel, de færreste fatter eller kan få oplyst. Jeg er så gammeldags, at jeg faktisk gerne vil kende prisen INDEN jeg køber. Dér fejler rejsekortet fælt....
Underligt nok fatter de rejsende ikke rigtig klogskaben bag disse ting. Vel kan det hævdes at antallet af rejser på rejsekortet stiger. Sjovt nok kom der først rigtig gang i rejsekortets omsætning da klippekortene forsvandt....pudsigt sammentræf.
På den anden siden, en af mine ganske kloge venner udtalte for mange år siden - efter at han havde set hvordan rejsekortet skulle strikkes sammen - "passagerene bliver bare snydt vildt". Lad os sige det sådan at han ved "en del" mere om penge og økonomi end jeg nogensinde kommer til og han havde ret.
Går du hen i dette rette lokale i Telegade kan du faktisk møde ham....
OK, ret skal være ret. Udtalelsen faldt længe inden han blev ansat i DSB.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hedehusene Skærvefabrik A/S
Hedehusene Skærvefabrik A/S

I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.

Læs mere
Indsend billeder

Jernbanebøger

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige. Pris 90 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak