Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Første dag uden fysiske signaler Lindholm-Frederikshavn (Generelt)

af andersj, Aalborg, 22/10 2018, 12:25 (2014 dage siden) @ Peter Christensen

Så det kunne også være manglede rettidig omhug at man nu står hvor man ikke kan kører nord for Aalborg. Seriøst regner man vel ikke med at man stopper et projekt der i forvejen er "Too Big to Fail" pga. et enkelt godstog om ugen?

Der er 3 ting, som er afgørende om ting skal med jernbanen eller ej: pris, pris og pris.

Ergo, hvis du skal udstyre et (gammelt) diesellokomotiv kun for een kunde, så hænger business casen hos operatøren ikke sammen.
Hæve prisen? Tja, der er mange måder at få kunderne til at smutte på og ønsket om højere pris er en af dem.
Måske siger kunden "ja" til at starte med, men der går ikke længe inden alternativer undersøges.

Det er jo ikke unormalt at man i industrien skriver længerevarende kontrakter eller minimumsmængder, hvis en kundes produkt kræver indkøb af specielle maskiner eller udstyr. Jeg har arbejdet et sted hvor man gerne ville sælge produkter i en ikke-standard længde, hvis altså kunden købte for et minimumsbeløb så den påkrævede form kunne anskaffes uden tab.

Man kunne jo godt lave en kontrakt på eksempelvis 5 år med fabrikken i Skagen hvor måske 50% af omkostningerne til installation af ETCS i et lokomotiv er indregnet. Det samme lokomotiv kan så også bruges til Køge.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak