Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

3 dage tilbage med fysiske signaler Lindholm-Frederikshavn (Generelt)

af pjl, 4/10 2018, 13:14 (2033 dage siden) @ Scharfenberg

Faktisk er kunderne mere tilfredse med de selvbetjente billetløsninger. Dvs. man kan spare skrankepaver og i stedet ansætte serviceguider, der ude på gulvet aktivt hjælper kunderne med at hjælpe sig selv til den bedste billetløsning. Nogle vil kalde det 'win-win' at reducere omkostningerne til løn samtidig med, at kundetilfredsheden øges. Eller er det bare alt for effektivt, moderne og kundevenligt?

Der er intet galt i selvbetjening - det er skam den rette vej at gå. Mit problem er at du/nogle sagde Rejsekortet i samme sætning som effektivt, moderne og kundevenligt.

Hvis man skifter sin model for afregning og betjening så markant, er det påfaldende at man ikke benytter chancen til at revidere selve "metering-modellen" (zonesystmerne). Selve logikken i at benytte kortet er jo at du checker ind, lader dig transportere, og checker ud på destinationen. Derfor burde en logisk følgevirkning af dette være: A til B og B til A, fast pris uanset vej og middel. Men sådan er det jo på ingen måde, faktisk er det så besværligt for selv Rejsekortets egen organisation at standard undskyldningen er at "systemet finder selv ud af det... og nej, ikke i realtid" - det gør det umuligt at gennemskue og selve tanken er jo så langt fra "Self Service" som det kan være. Og prøv lige at tænke på, hvor himmelråbende tåbelig, en implementation, der kræver den type massive datakørsler for at virke, må være.

Yderligere passer formen med et kort fantastisk langt bedre til transportformer som har sluser, hvor man skal checke ind og ud (et eksempel kunne være London Underground), for at få adgang til perronen, man kan sågar benytte sluser mellem forskellige perroner hvis man ønsker at adskille linjer eller former. Rejsekortet har den fabelagtige service at når kunderne glemmer at checke ud, så lukker man deres kort, om det så er en 9 årig, der skal med bussen hjem - de kriminelle horder skal bare stoppes!. DET er da service.

Og sidst, men ikke mindst: kortet er i realiteten ikke et betalingsmiddel, man skal indsætte penge på det, i klumper - Rejsekortet låner sådan set en masse penge af Danskerne hele tiden. Jeg har DOTs mobilbillet på min telefon, dertil har jeg tilknyttet mit kort, så når jeg køber en billet, så trækker den beløbet på kortet, kan ikke være meget nemmere og DOT skal ikke låne 50 kroner af mig i tide og utide. Det er endda lykkedes dem at implementere forskellige klippe- og månedskort i selvsamme app, med reminders når de udløber.

Så kom gerne med noget der er effektivt og kundevenligt - Rejsekortet er det ikke.

Moderne? Det er bare "form over function", intetsigende i sig selv.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Med P 917 over Sjælland
Med P 917 over Sjælland

Lars B. Christensen har igen været i avisarkivet og har fundet denne levende beretning i Dagens Nyheder en søndag i 1935. I artiklen beskriver journalisten, hvilken oplevelse det var, at køre med på maskinen fra København til Korsør.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak