Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB reducerer antallet af billettyper kraftigt (Generelt)

af KimC, 1/4 2013, 13:52 (4046 dage siden) @ Henrik Hansen

Enig. Når taksterne for Rejsekortet er svære at gennemskue, skyldes det jo ikke Rejsekortet i sig selv, men det forhold at der stadig er alt for mange lokale takstsystemer.


Vi er vel enige om at Rejsekortet - og selv Rrejsekortet - er et produkt ud af det samme selskab - nemlig Rejsekortet.

Det er ynkeligt, at hører de forskellige aktører - senest DSB - påpege at Rejsekortet er forvirrende, når det kommer til taksterne, men de - aktørerne - har jo kun sig selv pege på - det er dem der har skabt systemet.

At gå offentlig ud på nuværende tidspunkt og 'klage' over sit eget system, kan bedste betegnes som et forsøg på 'Damage Control'. Den viden de åbenbart sidder med nu, er jo nok ikke tilført dem i indeværende år - kritikken på den håbløse takststruktur har været et rimelig gennemgående kritikpunkt ved Rejsekortet.

Det er et andet DSB der ser problemerne i dag, end det DSB der var med til at lave det misfoster. DSB's tidligere ledelser kan man vist rolig sige var ret realitetsfjerne og det er jo kommet til udtryk ved flere lejligheder.
Der er kommet en ny ledelse som tilsyneladende har en noget anden indfaldsvinkel, men de har arvet en masse skeletter i skabene, hvor IC4 og Rejsekortet er blandt de mere fremtrædende.

En hel del politikere er ved at være trætte af DSB, som gennem tiderne bestemt ikke har været uden skyld i de mange problemer man står med i dag. Det jeg tror DSB's ledelse frygter i dag er at man (læs politikerne) skiller sig af med DSB i en Combus lignende handel. DB kune være en mulig aktør i det spil, men uanset hvem en køber bliver, vil denne givetvist rydde DSBs ledelse og indsætte sin egen. Det tror jeg godt man vil undgå i DSB.

DSB kan helt sikkert blive bedre, men måske er det virkelig det der er ved at ske nu? Jesper Lok har sat noget i gang, men der ER mange skeletter i skabet, og det er en utaknemmelig opgave der venter. Der er en risiko for at han tager svingdøren - eller svingdøren tager ham, inden der virkelig er sket noget mærkbart.

Igen peger kritikken på politikerne på Christiansborg, som jo åbenbart ikke ser noget problem i den håbløse takst og rabat struktur - de har ihvertfald muligheden for at ændre det - men er det det de ønsker ?? - åbenbart ikke...

Der er langt melem engagerede trafik/transportministre. I mange regeringer har dene post været en dagplejeordning for personer som man er nødt til at give en ministerpost, selv om de ikke egner sig til en. Det har været sidste post før arbejdsløshed (som minister) eller deportation til EU parlamentet, men også praktikplads for kasserede ministre som man prøvede at tage til nåde igen, inden de måske fik en rigtig ministerpost (altså ikke transport eller integrationsminister).
Det uanset regeringens farve. Det kan ikke undgås at denne trend har sat sit præg på området.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak