Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB reducerer antallet af billettyper kraftigt (Generelt)

af Jonas, 31/3 2013, 20:45 (4046 dage siden) @ Svend

Personligt vil jeg savne det gode, gamle klippekort. Enkelt og ligetil at bruge, og (uden at vide det) vil jeg tro, at klippekort-automaterne er langt billigere at vedligeholde end rejsekort-standerne er.

Når DSB udtaler, at de vil skære ned på antallet af billettyper skriver de i virkeligheden, at de skærer ned på antallet af rabatprodukter - altså hæver priserne.

Det der mangler er konkurrence på skinnerne, altså yderligere mindst en operatør i fjerntrafikken.

I Storbritannien har de friere konkurrence på fjernbanenettet end vi har. Baseret på mine egne erfaringer er indkøb af billetter til britiske fjernbaner en videnskab uden lige. Omvendt er der ikke konkurrence på Londons Underground. Dér er takstsystemet nærmest rørende enkelt, billettyperne er ret få og ret enkle, servicen i billetsalgene er i top, og Londons svar på rejsekortet fungerer enkelt og gnidningsfrit.

Det kan godt være, at flere operatører er det der skal til for at få DSB til at levere bedre service end de gør i dag (eksempelvis har SJ jo været lidt inde over, med deres kortlivede Kbh-Odense-tog), men hvis flere operatører betyder flere billetsystemer er jeg ikke sikker på, at det nødvendigvis vil komme forbrugerne til gode.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Indsend billederDSB MO1889

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak