Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB reducerer antallet af billettyper kraftigt (Generelt)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 31/3 2013, 17:58 (4046 dage siden) @ andersj

Ja, så varer det nok ikke længe inden DSB klippekortene forsvinder. Den rabat er umulig at opnå med rejsekort.
Aarhus-København med klippekort: 279,-
Aarhus-København med Rejsekort: 277,50 ved minimum 10 rejser om måneden...

Det er jo også hele ideen i Rejsekortet, nemlig at generer øgede indtægter til trafikselskaberne. Og med den pris Rejsekortet efterhånden lander på - så skal der jo også ekstra penge til for at afdrage på gælden.

Hvad der ikke kan genereres af den øgede pris, kommer ind på 'dummebøder' og et generelt uigennemsigtigt pris og rabat system.

Man burde have beholdt klippekort systemet, det er enkelt og billigt, prisen på rejsen er 100% gennemskuelig og man kan til enhver tid dokumenterer sine 'klip' - hvilket er umuligt med Rejsekortet. Og selv om valgte en 100% udskiftning af klippekortautomaterne i hele landet - så vil prisen stadig kun blive en brøkdel af rejsekortet - samt betydelig mindre driftsomkostninger.

Det er endog sådan med Rejsekortet, at storforbrugerne af offentlig trafik får et dårligere produkt når de nuværende periodekort udfases. Herefter skal de også checke ind - mellem checke og endelig checke ud. De skal ovenikøbet have 2 rejsekort, for afløseren med flatrate, som erstatter periodekortet, kan ikke bruges om almindelig rejsekort...

Rejsekortet er et klassisk eksempel på, at bare fordi man overgår til IT, så behøves det absolut ikke at blive bedre - mange gange faktisk modsat.

Den største skandale i Rejsekortet, er ikke engang den komplet inkompetente ledelse, der har stået for projektet - men at politikerne ikke få længe siden har trukket i bremsen og stoppet projektet. Man venter til 'the point of no return' og 'trækker' så derefter dette projekt ned over hovedet på brugerne...

Man kan jo ikke forvente at de folk der 'lever' at rejsekortet frivillig stopper projektet - så mister de jo deres job.

Rejsekortet og IC4 har ganske meget tilfældes - og her tænker jeg ikke på ejerforholdet (læs DSB) - men den gennemgående vanvittige måde begge projekter er kørt på - og nu er det for sent at standse begge... - skatteyderne betaler med glæde - igen - og igen -


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

På Sporet af 2018

På Sporet af 2018. Pris 240 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak