Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvad med at se indad i stedet for (Generelt)

af Fysikeren, 1/4 2013, 19:25 (4045 dage siden) @ Henrik Hansen

Nu er det ingen naturlov at alt nyt er bedre end det gamle, og ligefrem at kalde Rejsekortet et fremskridt er nok en overdrivelse.

Der er vi enige, elektroniske valg ser jeg som et godt eksempel, hvor jeg vil holde fast i papir og blyant.

Jeg har svært ved at se fremskridtet i, at man skal checke ind/mellem checke og checke ud, samt det faktum at rejsekortet frarøver mig enhver mulighed for at validerer, at jeg faktisk HAR checket ind/ud korrekt - men må alene stole på selskabet i tidfælde af en tvist.

Jeg har svært ved at se et fremskridt i, at jeg skal købe billetter i en kiosk/station for hver tiende rejse frem for altid at have en gyldig billet i min pung, der passer til den aktuelle rejse jeg skal ud på. Indrømmet, en af de første rejser jeg havde glemte jeg at checke ud, men siden efteråret 2012 har det ikke været et problem. Simpel vane at huske det.

Hvilke formel uddannnelse skal man have for at kunne regne rejseprisen ud ved brug af Rejsekortet - jeg tvivler meget på at den 'almindelige dansker' kan gennemskue pris og rabatberegningen - igen skal man stole 100% på selskabet.

Folkeskolen. At regne prisen ud kræver, at du kan slå op i en zonetabel og trække en rabat i procent fra samt evt. myldretidsrabat, en rabat du også slår op i en tabel. Antal zoner finder du på et kort (ligesom dagens zonekort). Hvis du vil undgå den svære procentregning, så gå ud fra en rabat på 0%, så bliver du ikke negativt overrasket.

Kravet til et hvert billetsystem til brug i offentlig trafik må være at man umiddelbart - og uden brug af internet - kan regne prisen ud for sin rejse - det er i praksis umuligt med Rejsekortet, da du skal kende dine rejsehistorik flere måneder tilbage og rabattrin for at foretage beregningen.

Det vil såmænd kun kræve, at man printer taksttabellen for det relevante område fra rejsekort.dk ud og hænger dem op sammen med et zonekort for samme område. Generelt er man dog nok på vej væk fra den slags opslag, da de skal skiftes ud ved enhver ændring. Man har f.eks. også droppet rutekortet og detaljerede køreplaner på mange stoppesteder i København af netop denne grund.

Med den takststruktur som Rejsekortet bygger på, er det klart, at de ser det som nødvendigheden i, at have i ubegrænset tilgang til din konto, for så er de sikre på deres penge - og i tilfælde af en tvist er det alene forbrugeren der skal kæmpe for at få tilbageført et evt. forkert beløb.

Du kan lade være med at have en tank-op-aftale og overføre penge manuelt, enten via nettet eller automat.

Hvis man ikke ønsker denne adgang til sin konte, så skal man et døgn før man vil rejse (for at være på den sikre side), sørge for at overfører penge til Rejsekortet - hvor er det smarte så henne, i min verden er det i den situation meget lettere at købe en kontantbillet.

Tank op på en automat, så er pengene der med det samme. Problemet med netoptankning er, at kortet først tankes op ved næste kontakt med systemet. Sker det i en bus, kan der være det problem, at bussen ikke er opdateret.

Jamen, tillykke med det - det er Bjørn Wahlsteen sikkert henrykt over at høre. Hvis man bare søger en smule på nettet, så er det ihvertfald ikke de positive historier der er i overtal - men derimod historier om manglede registering af ind/ud checkning - forkert prisberegning og en generel manglende kundeservice fra Rejsekortets side.

Rejsekortet får på Trustpilot en score på 2.2 og til sammeligning får DSB en score på 3.2 - og det taler bestemt ikke til Rejsekortes og Bjørn Wahlsteens fordel. DSB får også meget kritik - det ved alle - men Rejsekortet er alligevel værre end DSB - det må dog glæde Jesper T. Lok i en ellers svær tid :-)

Tja, alle jeg kender med et sådan kort og har erfaring med det, er faktisk meget tilfredse med det. Men indrømmet, udover min mor, så er de alle under 30 år.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
DSB MO1881

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak