Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvad med at se indad i stedet for (Generelt)

af steenth, 1/4 2013, 22:29 (4045 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Tak tak. Men nu er der jo ingen historie eller nyhedsinteresse i gode oplevelser eller positive historier om rejsekortet. Det har du tydeligvis heller ingen interesse i at høre, for det ødelægger tydeligvis din opfattelse af kortet (ikke at forveksle med personlige erfaringer..)

Der er masser af følelser med forbundet med rejsekortet. Faren for ens privatliv fx bliver afdækket- som mange går op i, at de data bruges til at afdække hvordan man har rejst. Hvis ærtefællen vil tjekke, hvor man har været... selvbetjening på rejsekort.dk giver jo ens rejsehistorik.

Jeg har selv haft det i knap 2 år og er blevet ramt af glemt checkout 2 gange - det hører fra mange der er blevet ramt af det. Specielt de gange, hvor jeg er blevet ramt, har været på vej hjem, hvor jeg normalt ikke gør noget, da jeg har periodekort. Jeg har hørt fra andre de gennemsnitlig glemmer det en gang om måneden.

På anden side er jeg glad for at slippe for alle de klippekort, som jeg ikke særlig tit bruger, men desværre kan man ikke bruge den som tillægskøb som man kan med klippekort. Og offpeak-rabatten på 20% er dog i den positive retning - det har taget toppen af merprisen.

Hvis jeg tager ud af hovedstadsområdet synes jeg ikke det er særlig godt at man tjekke om det bedre kan betale sig at købe en alm. billet i stedet for at bruge rejsekort, fordi det er forskellige takstsystemer for DSB-billetter og rejsekort. Men det løser sig, når det landsdækkende enkeltbillet kommer - den skal bruge samme zone-inddeling som rejsekort... dvs priserne vil ændre sig meget i enkeltområder. Jeg har problemer selv med at optjene nok til at stige i rabattrin til at få rabat rejserne ud ad hovedstadsområdet, fordi jeg har et periodekort, som jeg bruger i den daglige. Hvis jeg have fx rabattrin 2, vil rejsekort kunne betale sig bedre. Jeg rejser ikke nok til at det kan betale sig at købe DSB-klippekort.

Derudover lokalt i hovedstadsområdet - de nuværende takster er baseret på klippekort. Dvs en rejsen koster den samme uanset rabattrin... min gæt det ændres på et tidspunkt, hvor prisen bliver afhængig af rabattrin.. men det er et politik spørgsmål.

Man kan ikke isolere de gode oplevelser fra hvad man ved om systemet. Det er et system på godt og ondt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak