Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB reducerer antallet af billettyper kraftigt (Generelt)

af Anders Pedersen @, Aalborg, 31/3 2013, 22:47 (4046 dage siden) @ Henrik Hansen

Ja, så varer det nok ikke længe inden DSB klippekortene forsvinder. Den rabat er umulig at opnå med rejsekort.
Aarhus-København med klippekort: 279,-
Aarhus-København med Rejsekort: 277,50 ved minimum 10 rejser om måneden...


Det er jo også hele ideen i Rejsekortet, nemlig at generer øgede indtægter til trafikselskaberne. Og med den pris Rejsekortet efterhånden lander på - så skal der jo også ekstra penge til for at afdrage på gælden.

Hvad der ikke kan genereres af den øgede pris, kommer ind på 'dummebøder' og et generelt uigennemsigtigt pris og rabat system.

Vil sige at man det gamle er være.

Feks kan ikke få en samlet pris for en rejse fra Odense til Hammel på rejseplanen, uden man selv skal regne priserne ud hver for sig.
Men man kan godt få en samlet pris fra Odense til Aabybro, eller fra Odense til Skælskør
De er fordi man på disse rejser kan bruge Rejsekort.

Man burde have beholdt klippekort systemet, det er enkelt og billigt, prisen på rejsen er 100% gennemskuelig og man kan til enhver tid dokumenterer sine 'klip' - hvilket er umuligt med Rejsekortet. Og selv om valgte en 100% udskiftning af klippekortautomaterne i hele landet - så vil prisen stadig kun blive en brøkdel af rejsekortet - samt betydelig mindre driftsomkostninger.

Her er jeg uenig, med klippekort er du feks bundet til 10 rejser indenfor et bestemt antal zoner. Men rejser man meget mellem forskellige byer skal man måske have en bunke klippekort. Kan huske dengang jeg gik på Efterskole hvor jeg skulle bruge 3 stk for det passer med 10 rejser.
Derudover et puslespil at få til at gå op, for at få brugt kortene.
I Midttrafiks område skal man nu have 6 forskellige kort.
Hvis nu man fik stjålet disse kort, er værdien af kortene tabt.
Med Rejsekort skal man bare have et kort, med automatisk optankning er man fri for at bruge tid på at købe nye klippekort.

Den eneste måde Rejsekort kan gøres 100% gennemskueligt er at der vedtages en lov der betyder at det indføres med tvang over hele DK, samt alle de eksisterende takstsystemer nedlægges og der laves et nyt fælles for alle trafik selskaberne.

Det er endog sådan med Rejsekortet, at storforbrugerne af offentlig trafik får et dårligere produkt når de nuværende periodekort udfases. Herefter skal de også checke ind - mellem checke og endelig checke ud. De skal ovenikøbet have 2 rejsekort, for afløseren med flatrate, som erstatter periodekortet, kan ikke bruges om almindelig rejsekort...

Det burde kunne laves på den måde at man betaler hver rejse,og har man mere end et bestemt antal rejser inden for det samme antal zoner. Så får man refunderet det beløb man har betalt for meget til ens nem konto

Zonerne behøver ikke være de samme.

Rejsekortet er et klassisk eksempel på, at bare fordi man overgår til IT, så behøves det absolut ikke at blive bedre - mange gange faktisk modsat.

Den største skandale i Rejsekortet, er ikke engang den komplet inkompetente ledelse, der har stået for projektet - men at politikerne ikke få længe siden har trukket i bremsen og stoppet projektet. Man venter til 'the point of no return' og 'trækker' så derefter dette projekt ned over hovedet på brugerne...

Man kan jo ikke forvente at de folk der 'lever' at rejsekortet frivillig stopper projektet - så mister de jo deres job.

Rejsekortet og IC4 har ganske meget tilfældes - og her tænker jeg ikke på ejerforholdet (læs DSB) - men den gennemgående vanvittige måde begge projekter er kørt på - og nu er det for sent at standse begge... - skatteyderne betaler med glæde - igen - og igen -


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak