Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Aktindsigt i toganmeldelser & Tjenestekøreplan Godstog (TKG) (Generelt)

af UTJ, 23/9 2013, 10:33 (3869 dage siden) @ Peter Sørensen
redigeret af UTJ, 23/9 2013, 10:52

Vil du lægge dine interne dokumenter i din revisionsvirksomhed ud på nettet, hvis jeg ønsker aktindsigt? Jeg tvivler.

Med din handling, tror jeg det kun vil blive endnu sværere at finde TKG samt TA'ere for jernbaneenthusiaster i fremtiden. Jeg tvivler på at nogen som helst jernbanevirksomhed kan tage dig særlig alvorligt!

Der er svaret på din misforståelse mht aktindsigt. Men vi forstår godt din bekymring/frustration.

Det tror jeg ikke, altså at du vil få sværere ved at få fat i oplysningerne - TKG florerer blandt så mange, at det i praksis er umuligt at holde oplysningerne fortrolige. TKG er et arbejdsdokument som anvendes af adskillige, også folk som man ikke kan sanktionere, hvis de videresender den.

Hvornår et tog er planlagt at afgå og ankomme er jo også i sig selv ganske banalt. Men hvordan praksis er i togafviklingen kan i den grad have offentlighedens interesse. For det er her at der er mulighed fot at favorisere nogle operatører på andres bekostning - man kan kalde dette kommercielt, men der er også et ligebehandlingsprincip i offentlig forvaltning.

Men aktindsigt er besværlig og irriterende, det ved enhver embedsmand. Især hvis ikke man har styr på sit arkiv over indgående og udgående skrivelser (journalen). Man må nemlig ikke bare sende TA'ere til operatører uden at journalisere dem, da det er en skrivelse til en anden myndighed/juridisk person.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak