Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen (Generelt)

af andersj, Aalborg, 15/8 2019, 21:00 (1716 dage siden) @ mpp

Har der ikke netop været snak om at man ikke får en bøde på 750 kr? På samme måde som at man får en mindre kontrolafgift hvis man har glemt sit periodekort eller ikke har billet til sin cykel. Jeg er – næsten – helt sikker på at folk godt vil kunne finde ud af det når det kommer til stykket.

Reglerne er pt. som følgende:
Hvis ikke der er checket-ind ved rejsens start eller ved skift rejser man uden gyldig rejsehjemmel.

For metroen har man siden 1. juni skulle checke ind på metroens egne standere. Der er dog dispensation fra dette frem til 2 måneder efter Cityringens åbning.

Siden Takst Vest trådte i kræft skal man foretage check ind på DSB's standere ved togrejser vest for Storebælt undtagen i Region Nordjylland hvor der ikke er differentierede takster på tog og busrejser.

Når man checker ind på en stander tilhørende metroen bliver kvalitetstillægget automatisk beregnet. Glemmer man at checke ind ved skift rejser man uden gyldig billet uanset transportform. Dvs. man kan i dag få en kontrolafgift på 750 kr. for at snyde for 0 kr. ved at glemme check-ind ved skifte mellem to busser.
Foretager man check-ind på en DSB-stander på eksempelvis Nørreport når man skifter fra S-tog til metroen rejser man uden gyldig billet med metroen.

Simpel løsning: Store klistermærker på standerne "Check-ind S-tog" og "Check-ind Metro".

Bedste løsning på at opkræve kvalitetstillæg: Lad alle billetter i hovedstadsområdet eller de berørte zoner hvor metroen kører stige i pris. Samlet vil det være langt under 1 kr. pr. rejse, og man ville kunne sprede det til alle billettyper, og ikke kun dem der bruger Rejsekort og periodekort der kommer til at betale et uforholdsmæssigt højt tillæg hvor man andre kunder ikke kommer til at betale tillæg.
Det er også i forvejen dyrere at drive S-tog og havnebusser end almindelige busser, men der er jo ingen differentierede billetpriser.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift

Læs i denne artikel om forhistorien, bygningen, godkendelsen og ibrugtagningen af nye Siemens Desiro togsæt til DSB i 2002. Tekst og billeder er af DSB´s projektleder for litra MQ Hans Werner Hansen.

Læs mere

Jernbanebøger

Danmark set fra en togkupe

Danmark set fra en togkupe. Pris 300 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak