Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen. (Generelt)

af Pyloriis, 19/8 2019, 16:51 (1712 dage siden) @ mpp

Hvis man bruger flere penge på at yde en service end den service er værd er det et samfundsøkonomisk tab. Ellers ville det jo være mere samfundsøkonomisk optimalt med gratis taxaer end gratis busser og det kan de fleste nok godt se er noget sludder.

Der tager du fejl. I mange kommuner er der en ordning hvor man kan tilkalde en lille bus / personbil og blive kørt indtil stoppested ved bygrænsen.


Derudover er der kæmpe forskel på store byer og diverse landkommuner. Selvom der er takstfællesskab er det jo ikke sådan at brugerne af den offentlige transport er lige gode til at betale for den. Det er primært i de store byer at brugerne kan betale for den offentlige transport.

Tror det varer mange år før metroen er betalt!

Betaler brugerne kun for en lille del af omkostningerne ved offentlig transport er det forholdsvist billigere at sætte en billetpris til 0. I Ikast-Brande var der så også den ting, at de fleste der kørte med bussen alligevel var skolebørn, der i forvejen kørte gratis, og det blev derfor endnu billigere. Mener man at offentlig transport primært er til for at børn kan komme rundt giver det god mening – så kan bussen køre en omvej og folk kan købe knallert eller bil så snart de er gamle nok.

Ønsker man på den anden side en offentlig transport for flere end dem, der ikke kan køre bil, er det på den anden side rigtigt dumt ikke at opkræve brugerne et gebyr. Det er ikke ligefrem et tegn på et mega successfuldt busnet hvis man ikke engang kan afkræve brugerne en 5'er eller 10'er for at bruge det.

Det koster lige så meget at opkræve 5 kr som 100 kr.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail

Jernbanebøger

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv. Pris 210 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak