Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen. (Generelt)

af Pyloriis, mandag 19. august, 2019, 14:50 (292 dage siden) @ mpp

Allerede tilbage i 80'erne viste en opgørelse hos HT at for hver krone man fik ind i billetafgift, blev der brugt min. 50 øre på opkrævning og kontrol.


HT kørte kun busser og økonomien er givetvist anderledes i tog og metro. Derudover er det jo ikke et udtryk for at det også vil koste 50 øre at hente en krone i billetafgift i dag.

Nej - der er vi uenige!

At der kommer flere passagerer er vel også formålet med hele øvelsen. Det skulle gerne betyde at der bliver bedre plads på vejene og man så sparer udgift til vejudvidelser.


Øh ja, det er et mål at flere tager kollektiv transport. Men man skal også gøre det på en måde så kvaliteten følger med. Propper man bus og tog fuldstændigt til er der givetvist nogle mennesker der vil vælge bilen i stedet. Og igen, det er slet ikke givet at de nye passagerer kommer fra biltrafikken. Man kan sagtens forestille sig en situation hvor fodgængere og cyklister flytter til kollektiv transport og brugere af kollektiv transport flytter til bilen, hvilket bare skaber mere trængsel.

Man kan forestille sig meget - men mon ikke der er flere som vælger at tage bussen / metroen / S-toget hvis det er gratis end at tage bilen.
Mange af disse får jo ikke befordringsfradrag hvis de allerede bor i byen.
Og bor man udenfor de 4 største byer - ja så kan det være man kan finde en P-plads nær en sation og tage toget / bussen / metroen på den sidste del.

Forhåbentlig tager folk bil / bus / tog når det passer i forhold til mødetid. Så hvis du vil ændre på disse forhold skal der nok andre ting i spil.
Forhåbentlig opgør man antal passagerer udfra den hvor mange der reelt er med bussen / toget eller som DSB har gjort det ved optælling af passagerer der stiger af og på.


Der er masser af ture folk tager, der kan flyttes rundt efter behov. Det kunne være når folk tager på weekend om fredagen, når skoleklasser skal på tur, når jeg skal hente min cykel fra cykelhandleren m.v. Man har med prisen et redskab til at flytte lidt rundt på hvornår de ture bliver taget. Med gratis transport mister man det redskab og man kan så forvente at spidsbelastningen bliver mere alvorlig end ellers.

De rabatter er vel opfundet fordi man ikke giver studerende / ældre m.fl. en ordentlig SU / pension.


Nej. Det er billigere og smartere at sikre at give rabat til studerende der bor langt fra deres uddannelsessted end at give alle studerende mere SU. Tilsvarende med ældre (der jo for at få rabat netop skal rejse udenfor myldretiden).

Begrundelsen har nu altid været at pensionisterne ikke fik så høj pension og derfor skulle have en rabat - ligesom man får det på nogle museer. Tilsvarende for de studerende.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen