Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen (Generelt)

af andersj, Nordjylland, torsdag 15. august, 2019, 22:44 (2 dage siden) @ Henrik Hansen

Siden Takst Vest trådte i kræft skal man foretage check ind på DSB's standere ved togrejser vest for Storebælt undtagen i Region Nordjylland hvor der ikke er differentierede takster på tog og busrejser.


Takst Vest var jo netop befordret for at skabe større gennemsigtighed mellem Rejsekortet og de alm. billetter. At man så med Takst Vest begår den genistreg, at man begynder at differentieret mellem de forskellige rejsekortstandere, er et skridt i den modsatte retning - men meget godt i tråd med hvad nok kan forvente sig at trafikselskaber og rejsekort-selskabet i fremtiden. Hvis det lykkedes at indfører 'mikrotaksering' i Metroen, så kan man nok som passager forvente mere af det samme.

Ja, det er uheldigt. Jeg er dog glad for at der her i Nordjylland stadig er fælles takster for både bus og tog. NT's holdning er at der ikke skal være forskel på om man tager en bus eller et tog.


Her er et par muligheder, som de entreprenante trafikselskaber nok snart begynder at kigge på:

  • A-busserne i København bør koste mere end de alm. busser - er er 'kvaliteten' jo at A-busserne kører oftere, så ventetiden er kortere end ved alternativet.
  • DSB kan indfører en ekstra betaling hvis toget er rettidigt - det er jo netop 'høj kvalitet', at man kommer frem til tiden...
  • Samtidig kan man også kigge på en ekstra betaling hvis toget er forsinket - da man som passager jo har 'slidt' mere på produktet, og det er ikke kunne benyttes til at generer indtægt i det tidsrum.

Mulighederne er mangfoldige og iflg. direktøren for rejsekortet, har systemet netop gennemgået en større ændring netop for at kunne håndterer kvalitetstillægget i metroen...

At der skal betales "kvalitetstillæg" er jo som sådan ikke nyt, da det jo både betales når man passere Sund & Belt forbindelserne - dog indirekte, da det er trafikselskabernes opgave at fastsætte prisen ud fra infrastrukturafgifterne på de to forbindelser. Men det kan man ikke bare overføre til sammenhængende transportsystem i en by.
Holdningen bag har jo nok været at kun dem der bruger metroen skal være med til at finansiere den, men den holdning falder jo hurtigt til jorden når et kvalitetstillæg ikke indgik i finansieringen af de to første metrolinjer, men nu alligevel skal betales. Jamen, hvorfor så ikke bare dele tillægget ud på alle billetter i de zoner? Mange flere vil have forståelse for en lille prisstigning på 20-30 øre på samtlige billetter, fordi man nu har en ny metro. Så kan det godt være at det ikke er "fair" for dem der ikke bruger metroen, men der er også mange der ikke bruger havnebusserne eller der er nogle der kun bruger S-tog.

Bus & Tog samarbejdet var og er revolutionerende, og er stadig kun delvist eller slet ikke indført i mange europæiske lande. En billet til bus og tog. Men samarbejdet smuldre til fordel for særinteresser og takstreformer der kun skal optimere egne forretningsgange, men gør det mere besværligt at være kunde.

Bus & Tog samarbejdet misson og vision, der bør være grundlaget hver gang der pilles ved taksterne:
"Bus & Tog samarbejdets mission er, at det skal være nemt at være kunde i den kollektive trafik.

Vores vision er at være et effektivt samarbejdsforum for trafikvirksomhederne og et ubestridt videncenter og videnspartner i udviklingen af kollektiv trafik i Danmark. Vi vil være det ”kit”, som sikrer, at trafikvirksomhederne kan præstere sammenhængende kundeoplevelser."

http://www.busogtog.dk/

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen