Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Østbanen og BRT (Trafikpolitik)

af Pyloriis, 26/4 2020, 06:36 (1462 dage siden) @ mss

Hej,

Utroligt at man i disse år stadigvæk overvejer den slags.
En BRT løsning er og bliver en bus. Som erstatning for en jernbane vil den kvittere med lavere passagertal og ringe tilfredshed.
Derfor vil en investering i BRT med tiden være nytteløs. Så kan man ligeså godt bare indsætte almindelige busser.
Men skinneefekten er desværre stadig ikke fuldt ud anerkendt, selvom den er faktuelt bevist.
Selv BRT med sporstyring af forskellig art er decideret ukomfortable og selvom de blev hypet omkring år 2000 er og bliver de et ringere alternativ til jernbane/letbane/sporvogn, hvilket flere operatører i Frankrig også har indset. Man erstatter/har erstattet flere af disse med sporvogne.

Jeg håber virkelig at fornuften sejrer og man fornyer sporene.
En opgradering med elektriske tog vil være prikken over I'et.

Nu må rigtig mange daglige brugere af kollektiv trafik benytte bus på deres rejse.
Enten til stationen og efter togturen eller som eneste transportmiddel overhovedet, fordi der ikke kører tog på strækningen.

Dertil tager rigtig mange bus til udlandet og der er kommet adskillige fjernbuslinjer indenfor landets grænser.

Så hvis buskørsel er så forfærdeligt- hvorfor rejser så flere og flere med bus?

(Svaret er enkelt- det er billigere end tog, kører til tiden og sætter folk af på centrale steder).

Iøvrigt glemmes det i debatten om BRT på Østbanen at investering i BRT dels består af busser (som nok kun holder driftmæssigt halvt så lang tid som tog men så også koster væsentlig mindre), men også vejbane.

Sidstnævnte koster noger at anlægge, men efterfølgende nok kun ny asfalt med 20 års mellemrum.
Skinnedrift betyder til gengæld udskiftning af disse hvert 40. år og ofte store udgifter til renovering af underlaget.
Så over en længere tidshorisont er BRT givet billigere end tog.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak