Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Østbanen og BRT (Trafikpolitik)

af Pyloriis, 26/4 2020, 16:17 (1461 dage siden) @ K. Simonsen

Hej,

Så hvis buskørsel er så forfærdeligt- hvorfor rejser så flere og flere med bus?

(Svaret er enkelt- det er billigere end tog, kører til tiden og sætter folk af på centrale steder).


det er også et spm om pris. med dsb's orange billetter kan de godt konkurrere med bus, og folk vælger toget - ofte fordi det er hurtigere og mere frekvent.

flixbus kører iøvrigt højst 80 km/t på deres langture.

Sidstnævnte koster noger at anlægge, men efterfølgende nok kun ny asfalt med 20 års mellemrum.
Skinnedrift betyder til gengæld udskiftning af disse hvert 40. år og ofte store udgifter til renovering af underlaget.
Så over en længere tidshorisont er BRT givet billigere end tog.


njae, togbaner er billige at vedligeholde og opgradere, og en god pris ifht rejsetid og komfort. se bare køge-haslev-næstved.

Hvis "togbaner" er så billige at vedligeholde, hvorfor har vi så denne diskussion?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Sakskøbing Sukkerfabrik
Sakskøbing Sukkerfabrik

Sakskøbing Sukkerfabrik opførtes i årene 1909-10 og der blev etableret et ret omfattende 700 mm smalsporet roebanenet omkring fabrikken. Inden nedlæggelsen af roebanerne i 1966 nåede banerne at blive Danmarks største private jernbanesystem.

Læs mere
DSB MX1004 1Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak