Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Trussel mod CBTC udrulning (Generelt)

af larsht, 19/10 2020, 00:16 (1286 dage siden) @ larsht

Tja, et hurtigt opslag i et par køreplaner afsløre følgende:

Hellerup-Holte med stop på alle stationer
1938 - 17 min.
2020 - 16 min.

En umiddelbar konklusion på mere end 75 års udvikling kunne være at der er hældt milliarder i jernbanen, men giver ikke rigtig udslag i kortere rejsetider.
Jeg har desværre ikke en køreplan fra omkring 2000-2010, men det kunne da være interessant at se hvad tiden på den strækning var inden signalprogrammet begyndte at gøre sig gældende.


S13 og S17 er nede på 15 minutter imellem Hellerup og Holte. Det er hhv før nyt signalsystem og efter nyt signalsystem før problemet med glatte skinner påvirkede køreplanen. I S17 er fra Holte til Hellerup er køretiden 14 minutter.


Men husk i denne diskussion om køretider at de fremsøgte tal ikke siger noget om hvad der reelt kan lade sig gøre, men hvilken tid der er planlagt inklusive det køretidsoverskud som altid lægges ind (da man ellers ikke har mulighed for at indhente forsinkelser).
Man skal her også huske at køretidsoverskuddet godt i visse køreplansperioder kan være flyttet nord for Holte eller syd for Hellerup, (samt at publikumskøreplaner kun opererer med hele minutter, mens tjenestekøreplanerne har væsentligt mindre fraktioner) så der skal væsentligt flere oplysninger til før der kan drages følgeslutninger


Jeg kan se at i den nye køreplan er der lagt 1 minut til mellem Hellerup og Svanemøllen. Det går fra 3 minutter nu til 4 minutter d. 14. december. Så det tager 11 minutter fra Hellerup til Nørreport. Jeg husker at dengang Linje E kørte til Hillerød så tog det 9 minutter fra Hellerup til Nørreport.


Nej, du kan se at der afrundet til hele minutter er 1 minuts længere køretid - kigges på den nye køreplan (tjenestekøreplan nøjagtig til sekundet) for linje A er der afgang Hellerup xx:00:53 - ankomst Svanemøllen xx:03:36 og afgang igen derfra xx:04:06

"dengang linje E kørte til Hillerød" har været med vidt forskellige standsningsmønstre - herunder uden stop Holte-Østerport, så det argument holder ikke rigtigt....


Nuværende tjenestekøreplan.
Afgang Hellerup xx:01:06 - ankomst Svanemøllen xx:03:42 - køretid 2 minutter og 36 sekunder.

K21.1
Afgang Hellerup xx:00:53 - ankomst Svanemøllen xx:03:36 - køretid 2 minutter og 43 sekunder

Så ja, der er en forlængelse af køretiden på 7 sekunder fra midt-december fra Hellerup til Svanemøllen - den kan lige så godt skyldes flytning af køretidsoverskud fra andre delstrækninger til denne.

Hertil skal i øvrigt siges at i eksisterende køreplan opereres med tiendedele af minutter (altså 6 sekunder af gangen), mens man i næste udgave opererer med 60'de-dele af minutter (altså på sekundet) - derfor kan ændringen på de 7 sekunder helt eller delvist komme fra tidligere afrundinger udover flytning af køretidsoverskud


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak