Trussel mod CBTC udrulning (Generelt)
Nu har jeg erfaring med projekter og kvalitetsstyring. Så jeg ved godt hvad forventninger er til hvad der aftalt leveret og hvad der sker, at forudsætninger til noget, som skal leveres, ikke holder. Det er en risiko ved projekter, at det sker. Banedanmark har sendt Siemens system på ud på steder, som de ikke er prøvet før. Man kan godt være bagklog at det skulle man have taget hensyn til. For man ikke kan ikke tage hensyn til noget man ikke ved.
Siemens har vel mødt løvfald på både Crossrail i London og L-Train i New York, hvad gør København så speciel?
Crossrail er endnu ikke i fuld drift og CBTC er kun i brug i den centrale del med tunnel - tunnel løser problemet med løvfald. Vestdelen skal lave ETCS niveau 2 og østdelen har AWS/TPWS.
(I øvrigt kører L-Train stadig ikke med fuld kapacitet og hastighed hér 9 år efter CBTC er sat i drift.)
Jeg kender ikke New York linjen...