Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Trussel mod CBTC udrulning (Generelt)

af steenth, 21/10 2020, 12:55 (1283 dage siden) @ pjl

Jo, men så længe sporene befinder sig under jorden er de fysiske forhold relativt ens, hvorfor det er "relativt nemt" at rulle CBTC ud. Med det samme man bliver udsat for glatte skinner i en eller anden form, enten på grund af regn, sne, is eller løvfald lader det til at være en større udfordring.

Er DSB det første selskab med denne type udfordringer? Nej, men de én (1 af 2) af meget få? Ja[1].

Hvor skulle Banedanmark (DSB er kun operatør) nogle som har samme problemer? Stor set alle de steder, hvor man bruger CBTC, er det metro-systemer, som kun kører i det centrale byområde. CBTC på S-tog er unik ved at det er strækninger langt ud fra det centrale byområdet, som metrosystemer normalt holder sig inde for.

At vi i begge tilfælde taler om indstillinger for kørsel på glatte skinner indikerer vel også med hvilken hastighed denne udfordring bliver løst 7-8 år er der gået i New York, der er vel ikke indikationer på at dette går meget hurtigere i Danmark?

Nu har der længde været en plan for den første version af den løsning, som skal hjælpe med glatte skinner. Planen er test-kørsel i november og sætte det i drift i juni måned.

Mvh
Steen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Nærumbanen 1900-2000

Nærumbanen 1900-2000. Pris 300 kr.

Læs mere
De danske Sukkerfabrikker
De danske Sukkerfabrikker

Aktieselskabet De danske Sukkerfabrikker (DdS) blev grundlagt i 1872 af finansmanden etatsråd C. F. Tietgen og blev snart en af Danmarks største virksomheder. Ved at bygge nye og opkøbe eksisterende sukkerfabrikker, fik DdS monopol på sukkerproduktion.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak