Danske privatbaner og jernbaneoperatører
På denne side finder du en oversigt over alle Danmarks personførende privatbaner gennem tiden. Den første privatbane åbnede i 1869 mellem Maribo og Bandholm, og i de næste 50 år blev Danmark forsynet med et net af private baner, der efterhånden nåede de fjerneste afkroge. I 1960´erne indtraf den store privatbanedød i takt med, at privatbilismen voksede og voksede.
De private baner, der har overlevet til i dag, ejes nu af regionale trafikselskaber. Udover privatbaner indeholder listen også de fleste af de private operatører, der i de seneste år har fået tilladelse til at befare det danske skinnenet. Disse selskaber har således ikke selv baneanlæg men kører på andre selskabers spor. Dette foregår enten med eget eller lejet materiel.
Vis kun aktive operatører.
De private baner, der har overlevet til i dag, ejes nu af regionale trafikselskaber. Udover privatbaner indeholder listen også de fleste af de private operatører, der i de seneste år har fået tilladelse til at befare det danske skinnenet. Disse selskaber har således ikke selv baneanlæg men kører på andre selskabers spor. Dette foregår enten med eget eller lejet materiel.
Vis kun aktive operatører.
DSB trafikinformation
Sukkerfabrikken Nykøbing
I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.
Læs mereIngeniøren
Blogindlæg: Hvorfor pokker er det så dyrt at bygge ny jernbane?
Politiet øger overvågning: Udvider med 200 nye nummerpladescannere
Teknisk fejl lukker luftrummet i det sydlige Norge
Eksperter dumper jysk vejprojekt til en halv milliard: »Det er en meget dårlig forretning«
Blogindlæg: Forvirret? Nu bygger Tesla både en robottaxi og en billigbil