Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Højhastighedstog - nej tak! (Trafikpolitik)

af ThomasTT, 17/7 2017, 15:36 (2474 dage siden) @ andersj


Sidst jeg var med et IC tog fra Aalborg, havde jeg hele vognen for mig selv. Tror pokker det er dyrt. Det er sørgeligt. Toge og skinner skal udnyttes lang bedre. S-tog burde være inspiration. Højere frekvens, flere stop, flere passagerer, bedre økonomi, billigere billetter, flere passagerer, flere tog.... Potentialet er der. Mange store og halvstore stationsbyer vokser hurtigt.


Hvis du havde taget ICL toget 15 minutter før, der sjovt nok kører med markant færre stop, ville du opleve at det stort set altid er fyldt helt op fra Aalborg. Folk gider ikke de langsomme IC tog fra Aalborg, selvom det er de tog hvor man stort set altid kan få Orangebilletter til 1/4 af normalprisbilletten. ICL togene har stort set aldrig de helt billige Orangebilletter fordi dem kan DSB sagtens fylde op.

Du har dog ret i at flere stop = billigere billetter. Men det er blot fordi man ikke kan sælge pladserne til normalpris som man kan i de hurtige tog.

Du kan ikke udlede, at folk ikke "gider de langsomme tog" . der er 3 tog i timen syd ud fra Aalborg. 3 forskellige typer tog i timedrift. Selvfølgelig vælger passagere det tog der passer til deres behov. Det siger kun noget om rejsemønstre men intet om, hvorvidt dem i det hurtige tog ville foretrække en anelse langsommere tog med højere hyppighed.

Jeg er ikke intereseret i væsentligt langsommere tog. Mellem Aarhus og Aalborg kommer der jo ikke nye lange strækninger. 250 km/t er derfor udelukket. Selv 200 km/t bliver kun med hastighedsnedsættelser gennem mange stationsbyer. Dyrt materiel er spildt. Billigere langsommere materiel med bedre accelerationsevne vil komme hurtigere frem. Samtidig er mange afbyerne i vildsom vækst. Mindst fire stationsbyer vil vokse ud over 10.000 indbyggere. For hvert år vil det give stadig mindre mening at køre forbi dem. Jeg vil indhente tiden ved at udrette banen. Det vil næppe koste mere end 1-2 millarder at skære op mod 20 km af banens længde Aarhus-hobro.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Norske lokomotiver
Norske lokomotiver

Her er en oversigt over alle norske lokomotiver, fra det første damplokomotiv, der blev sat i drift på privatbanen Norsk Hovedjernbane i 1854, til de nyeste el- og diesellokomotiver hos CargoNet og CargoLink. Listen inkluderer også NSBs smalsporede damplokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak