Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kortere rejsetider i Danmark - TAK! (Trafikpolitik)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 26/7 2017, 12:44 (2467 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Af hjertet TAK til Thomas, for dette indlæg.

Selve infrastrukturen i Togfonden er "minimumsløsningen" for at kunne transportere dobbelt så mange passagerer og tre gange så meget gods på jernbanen, for de samme penge - så mangler der stadig en række investeringer på stationerne, men een ting ad gangen...Lad os få det langsigtede perspektiv først, så kommer resten også.

Alternativet til en "Vejle Fjord Bro" er iøvrigt at forlænge den foreslåede nye bane over Vestfyn frem til Vejle - inkl ny bane udenom Fredericia og en ny Lillebæltsbro. Det er bare temmelig meget dyrere. At Vejle Fjord Broen er blevet symbolet på modstanden mod Togfonden, handler mere om, at netop Vejle Fjord broen og banen til Billund er de emner, hvor forligspartierne ikke er helt enige, og at partierne, der er imod Togfonden, naturligvis er klar over dette, og prøver at påvirke parterne til at sprænge forliget.

Jeg håber inderligt, at Transportordførerne i løbet af Sensommerens forhandlinger om de flere end 600 sider rapporter, der kom frem her i maj/juni for transportområdet, får fundet den her langsigtede plan for infratrukturen, hvori Togfonden gennemføres, og der investeres i de veje, der også trænger. Der kan altså godt findes penge til begge dele...

Bemærk at andelen af biler pr indbygger i Danmark er på højde med lande som Bulgarien og Rumænien, mens et land som Schweiz har mange flere biler pr indbygger end Danmark, og samtidig er jernbanens markedsandel markant højere end her.

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak