Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Kortere rejsetider i Danmark (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/7 2017, 23:41 (2473 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Om man kan lide Timemodellen i Danmark eller ej - det er vist nærmest en smagssag.

Jeg synes, at modstanderenes argumenter hurtigt bevæger sig over i kategorien "tror", "synes", "mener", "føler", "tænker", osv., osv. Substantiel argumentation er der ikke meget af og det ender ofte med et ønske og at prioritere frekvens frem for rejsetid - en klassisk diskussion. Øget frekvens giver dog langt fra samme afkast som kortere rejsetid.

Man kunne jo også prøve at kigge et andet sted hen: Hvorfor mon en af Danmarks førende liberale aviser, Jyllands-Posten, er fortaler for at øge hastigheden på jernbanen i Danmark? Avisen er jo ikke kendt for at ville øge det offentlige forbrug.

Men også Jyllands-Posten kan godt se, at fornuftige investeringer i offentlig infrastruktur - det være sig veje, motorveje eller jernbaner - er et samfundsmæssigt gode, der kommer alle til gode - også de, der ikke bor tæt på motorvej eller jernbane.

Og hvorfor så det: Fordi transporttid simpelthen er spildtid/tvangstid. Det er bedre at være hjemme hos familien, end at sidde og glo i en trafikprop. Det er bedre at være hjemme hos familien, end at sidde en time i et tog, der reelt kunne have været fremme på den halve tid.

Sammenligner man påtænkte trafikinvesteringer, kan man hurtigt se, at Timodellen er en god investering. Den har et afkast på 5,4-6,8%. En sådan afkastprocent skal man lede meget længe efter blandt andre offentlige trafikinvesteringer - for ikke at sige blandt alle andre offentlige investeringer generelt.

Man kan også sige det på en anden måde: Havde Danmark været et firma/en erhvervsvirksomhed, ville hverken direktion, bestyrelse eller ejere/aktionærer have tøvet med at gennemføre investeringen i Togfonden DK/ Timemodellen.

Det kan Jyllands-Posten se, og det kan et flertal i Folketinget se. Ærgerligt, at finansieringen er blevet knyttet op på en enkelt indtægtskilde; men det er der heldigvis taget højde for i det politiske forlig.

Vi gik fra hestevogn til jernbane. Vi gik fra jernbane til bil og jernbane. Vi gik fra bil på vej til bil på asfaltvej og senere motorvej. Alt sammen krævede offentlige anlægskroner. Tiden er kommet til, at vi går fra jernbane til hurtig jernbane - og det er endda en samfundsmæssig økonomisk god investering - uanset om man skal fra A til B eller fra C til D.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak